התנועה הפמיניסטית והקריאה לשוויון מגדרי הן בנות יותר מ־100 שנים ועדיין רלוונטיות. התהליך ארוך ומתעתע מסיבות רבות. אחת מהן היא חוסר ההבנה שהקריאה לשוויון אינה קריאה למחיקת הבדלים, אלא קריאה להעריך כל איש ואישה אינדיבידואלית וליהנות מההבדלים, במקום להחריג ולהדיר בהתבסס על מין, כמו בשוק העבודה. זהו נושא שעליו אדבר היום (רביעי) בוועידת ישראל לנשים ועסקים. 
 
מחקרים רבים דנים ביתרונות של גיוון שוק העבודה. שוק ההון מהווה מרחב שמקל מאוד על המחשת יתרונות אלה. כך למשל, בשנים האחרונות הוצגו מחקרים שבוחנים ביצועים פיננסיים של חברות על פי הגיוון בצוות הבכיר. לדוגמה, חברת Calvert Impact Capital, המנהלת תיק השקעות גלובלי בהיקף של כ־23 מיליארד, פרסמה לאחרונה מחקר שהתנהל במהלך 11 שנים על חברות הפורטפוליו שלה. המחקר מצא שכאשר נשים היוו פחות מ־20% מההנהלה הבכירה של הארגון, התשואה השנתית הממוצעת הייתה 4.4%. וכששיעור הנשים בהנהלה הבכירה עלה על 57%, התשואה השנתית הממוצעת הייתה 8.6%.
 
חברת ההשקעות של פרופ' דן אריאלי, Irrational Capital, מצאה שכאשר קיים מתאם בין שביעות הרצון והתובנות של נשים וגברים בשאלוני הערכה על מקום העבודה שלהם, הביצועים הפיננסיים של החברה טובים יותר. במדגם שבחן את התשואה של מניות החברות שקיבלו ציון גבוה אל מול מדד S&P 500 מ־2006 ועד היום, הפער היה גבוה ביותר מפי שבעה לטובת המניות של חברות שבהן קיים מתאם מגדרי. כלומר, חברות שבהן מתקיימים שילוב וגיוון אמיתיים מציגות ביצועים טובים יותר.
 

יש תכונות שנוטים לייחס לנשים ותכונות המיוחסות לגברים. כנראה נשים שונאות סיכון יותר מגברים, ובדרך כלל משקיעות זמן רב יותר מהם בלימוד לפני קבלת החלטות. לגברים בדרך כלל יש אגו גדול יותר. השונות הזו מקנה יתרונות לנשים בניהול כספם של אחרים. 
 
כפי שהציגו כהנמן, טברסקי ואחרים, גם כשמדובר בכסף, מרבית האנשים שונאים סיכון בערך פי שניים משהם מעריכים רווח. יש גישות שונות לניהול כסף, אבל ברובן המרכיב של מחקר והבנה מעמיקה של מושא ההשקעה הוא חשוב. לא פחות חשובה היא היכולת לצאת מפוזיציה במידה שחלים שינויים או שהתזה מתגלה כשגויה. ככל שהאגו גדול יותר, הנטייה להתאהב בפוזיציה גוברת.
 
כשמדובר בפיננסים האישיים, הערך של השונות לצד השוויון מקבל משנה תוקף. כשגברים ונשים מקבלים החלטות השקעה בנפרד, קורים כמה תהליכים: לרוב הגבר מקבל את התפקיד של הטיפול בנכסים. הוא מתמודד עם המונחים, הוא מתמודד עם קבלת ההחלטות, הוא חווה את הטעויות ולומד מהן - והיא לא.  הוא אוהב סיכון והיא שונאת. התוצאה היא שההשקעות שלו יהיו חשופות לסיכונים גדולים וההשקעות שלה יהיו נטולות סיכון, אבל גם נטולות תשואה. 
 
קבלת החלטות משותפת תבטיח שלושה יתרונות: ההחלטות, אחרי שיחה והתייעצות, יהיו לא מהבטן אלא מהראש; כולם לומדים וצוברים ניסיון; ורמת הסיכון־סיכוי בתיק תהיה מאוזנת יותר. במילים אחרות, ביחד שוות ושווים יותר. 
 
הכותבת היא יו"ר שדולת הנשים וסמנכ"לית פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI