בסיכום שנת 2018, בולטת לרעה מעורבותם של רוכבי האופניים בתאונות דרכים. בקרב רוכבי האופניים הרגילים נרשמה עליה של 33% במספר הרוכבים שקיפחו את חייהם בכבישים, ואילו העלייה הגדולה והמשמעותית ביותר היא בקרב רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים.



19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 לעומת שמונה שנהרגו בשנת 2017 - יותר מפי שניים. תחום הבטיחות בדרכים הוא מדע מדויק הנתמך על בסיס נתונים ברורים, וכל תזוזה של אחוזים בודדים, לכאן או לכאן, מחייבת בדיקה והבנה של הסיבות לשינוי. לפיכך, שינוי כה גדול, עד כדי יותר מהכפלה של ערך מסוים, חייב להדליק את כל נורות האזהרה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. נתונים כאלו הם לא פחות ממחדל וכישלון המופנים לכל הגורמים העוסקים בנושא.
 
האצבע מופנית אל משרד התחבורה כי הוא אחראי מטעם הממשלה על תחום הבטיחות בדרכים, אבל ישנם שותפים רבים לכישלון. בסופה של תקופה נדרשים שליחי הציבור לדין וחשבון. הם לא רק נבחנים על מה עשו וכיצד פעלו אלא גם על אילו פעולות הם לא עשו.
 

בניגוד לאמרה המפורסמת, הכישלון הזה לא יתום. משטרת ישראל אומנם מנסה לעשות סדר ברחובות הערים והגדילה את מספר הדוחות לרוכבים שלא כחוק בשיעור של 60% בשנת 2018, אך לא כל הגופים נרתמים לצמצום היפגעותם של רוכבי האופניים החשמליים. 
 
מבדיקה שערכנו עולה כי סמכויות האכיפה שניתנו בידי הפקחים העירוניים במטרה לסייע לשוטרים כמעט אינן מיושמות הלכה למעשה. למעט עיריית תל אביב, נמנעות העיריות מלנצל את הסמכויות שניתנו להן במטרה להגן על הולכי הרגל ורוכבי האופניים עצמם. למעשה, רובן הגדול של העיריות כלל לא אוכפות את החוקים כשמדובר ברוכבי אופניים חשמליים, ואם כבר הן אוכפות, אז בצורה מאוד סלקטיבית. ההליכה על המדרכה הפכה למפחידה, בעיקר עבור קשישים וילדים קטנים, במקביל להיעדר תשתית המאפשרת רכיבה בטוחה. את המצב הזה ראשי העיריות חייבים לשנות.
 
כדי למנוע את הרוכב ההרוג הבא חייבים לשלב כוחות בין כל הגורמים האחראיים – המשטרה, העיריות, משרד החינוך, משרד הכלכלה שאחראי על היבוא והחנויות, והכל בהובלת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. צו השעה מחייב את כולנו להתלכד בנחישות סביב החזרת הסדר למדרכות, במקביל לאכיפת חוקי הרכיבה בכביש בין כלי הרכב. 
 
2019 חייבת להיות שנת המפנה בבטיחות בדרכים - שנה שבה הממשלה החדשה תתמקד בבטיחות משתמשי הדרך השונים. יש לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לבטיחות רוכבי האופניים. אין סיבה שישראל לא תהפוך למעצמת אופניים: מזג האוויר כאן נוח ברוב ימות השנה, אין הרבה ימי גשם, ולכן תנאי הרכיבה טובים. 
 
האופניים החשמליים הם כלי תחבורה ירוק ובריא, והפופולריות שלהם ניזונה ממצבה העגום של התחבורה הציבורית. אסור לנו לקבל בהכנעה עוד ילד שנהרג לאחר שנפגע על אופניו, ואסור לנו להשלים עם מצב בו הליכה על המדרכות הפכה למשימה בלתי אפשרית. כל הגופים האחראיים חייבים להירתם למשימה הלאומית מצילת החיים. זו חובתם כלפי האזרחים. 
 
הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"