בתי בת ה־29 עוסקת בתחום החינוך ולא מצליחה לסבול, פיזית, את הצעקות והרעשים שעושים התלמידים בכיתה. היא מתלוננת על רעשים באוזניים כבר כמה חודשים, ובכל פעם שיש מעט רעש בסביבה - היא טוענת שזה מציק לה מאוד. בבדיקה של רופא אף־אוזן-גרון וצילום רפקלס אקוסטי לא מצאו כלום, הרופא אמר שהכל בסדר, אבל היא לא רגועה ואני לא יודעת מה לעשות. מה הבעיה שלה?

"יש אנשים שסובלים מרגישות לרעשים מסוימים, תופעה זו נקראת 'מיזופוניה', רבים סובלים ממנה, אבל לא תמיד מודעים אליה. במקרים חמורים יותר, יש גם אלה שסובלים מ'פונופוביה' - שזו רגישות כללית לרעש. הרגישות הזו גורמת לתחושה מאוד לא טובה בראש, במוח ובאוזניים. מוזר שבתך, שרגישה לרעש, בחרה לעבוד דווקא בהוראה - מקום בו יש תמיד רעש, אם לא בזמן השיעור אז בזמן ההפסקה. בכדי לטפל במצב היא יכול לפנות לטיפול פסיכולוגי התנהגותי שילמד אותה להתרגל ו'להכיל' את הרעש, או ליטול תרופות שיורידו לה את החרדה והרגישות לרעש". 
אמי (44) עתידה לעבור מבחן חשוב בשבוע הבא. היא מאוד לחוצה, ומנסה למצוא דרכים להירגע - אבל ללא הצלחה. לא מזמן היא עשתה סימולציה ונהיה לה בלאק־אאוט. גם כשהיא לומדת למבחן היא נלחצת מאוד ולא יכולה שיהיו לידה אנשים. היא כמעט הופכת חולה מזה. איך לדעתך אצליח לעזור לה?


"מערכת העצבים שלנו כלל לא בנויה למבחנים, ואם נתבונן על האבולוציה שלנו נוכל לגלות שבעבר כשהאדם הקדמון היה יוצא מהמערה ורואה אריה הוא היה צריך, תוך כמה שניות, להגיע להחלטה האם לתקוף אותו או לנוס מפניו. אני רוצה שתחשבי מתי לאחרונה אמא שלך נאלצה להתמודד עם ההחלטה הזאת? סוגי הלחץ שאנחנו צריכים להתמודד איתם היום שונים לגמרי. הלחץ כיום מתבטא כשאנחנו נמצאים לפני מבחן, ריאיון עבודה או פרזנטציה. ובכדי להוריד את מפלס הלחץ צריך להבין את המנגנון ולהבין שגם אם הכול נראה שחור בתוך דקות זה יסתדר. נכון, בהתחלה יהיה בלבול מוחלט, סוג של 'בלוק מחשבתי', ותחושה של אי ודאות. אתם תחשבו שאינכם יודעים לענות על אף שאלה, אבל בהדרגה תוכלו לשים לב שמערכת העצבים שלכם מתאזנת, ואתם כן מצליחים להירגע, ולענות על שאלות".

"אם בכל זאת לא נרגעתם, תוכלו לפנות לרופא ולבקש שירשום לכם כדור שירגיע את מערכת העצבים האוטונומית. חשוב לי להדגיש שאין הכוונה לריטלין משום שהוא עושה ההפך ומגרה את מערכת העצבים, ולכן מי שלא צריך לקחת את הכדור הזה שלא ייקח. מה שכן, מי שמפחד לפני מבחן, ואפילו לפני טסט יכול ליטול חצי כדור דרלין (בהוראת ובאישור רופא המשפחה כמובן), שלא גורם לעייפות ולא ומוריד רפלקסים, אבל עוזר להיות פחות בחרדה. יכול להיות שהיא הופכת לחולה מתוך לחץ בגלל הציפיות הגבוהות של הסביבה ממנה, הרי כשרופא (למשל), נמצא לפני בחינות מומחיות סופיות, וצריך לעבור מבחן כל המחלקה והחולים יודעים על זה, והוא בהחלט יכול להיכנס ללחץ כי איזה פרצוף יהיה לו אם לא יעבור את המבחן? זה לא פשוט לעשות מבחנים בגיל כזה, הרבה יותר קל להיות בן 18, להיכשל בבחינת הבגרות ולעשות מועד ב', אבל בגיל 44 זה קשה. חוץ מזה, לפעמים עוברים את הבחינה ולפעמים נכשלים, אבל מה שבטוח - כמעט תמיד אפשר לעשות את הבחינה שוב".
בתי (33) סובלת ממיגרנות קשות כבר שנים רבות. הרוקח המליץ לה לקחת מגנזיום - והפלא ופלא זה עזר לה, ולא היו לה עוד מיגרנות מאז. השאלה שלי היא האם זה לא מזיק לקחת מגנזיום בכל יום, ומה הדין בנוגע לנטילת מגנזיום בזמן היריון - האם צריך לעשות הפסקה?

“קודם כל חשוב לי להרגיע אותך ולהגיד שלקחת מגנזיום בכל יום זה לא מזיק. למיטב ידיעתי, גם בזמן היריון אפשר לקחת מגנזיום, אבל כדאי לקבל אישור מהגניקולוג. מהו בעצם מגנזיום? מינרל שנמצא במים, ומאוד חשוב לתפקוד הגוף, והרי בגלל שרוב המים במדינת ישראל מותפלים, כמעט ואין מהמינרל הנצרך הזה במים שאנו שותים להרבה מאוד אנשים חסר מגנזיום. בתך יכולה להמשיך לקחת כדור אחד ביום כל עוד היא מקבלת אישור מהגניקולוג שלה. אם יש לה כאבי מחזור, יכול להיות שהמיגרנה ממנה היא סובלת מעידה על מיגרנה מסוג מסוים שתרופות נגד כאבי גב יכולות לעזור. בנוסף, יש תרופה חדשה בשם 'אימוביג' שמקבלים בזריקה אחת לחודש. התרופה הזאת לא נמצאת עדיין בסל, ולכן היא יקרה, אבל היא מונעת מיגרנות ושווה את זה".