מכונות קפה אוטומטיות נעשות נפוצות יותר ויותר במחוזותינו. היתרונות שלהן רבים: הן עמידות, איכותיות, מתקדמות, יפות ומדויקות. הן אומנם יקרות למדי לרכישה, אבל מחיר כוס קפה הוא לרוב בשיעור של כשליש עד חצי ממחיר קפסולת קפה. עם זאת, שמירה על ניקיון המכונות מסובכת יותר ואי שמירה על הניקיון עלולה להיות אפילו מסוכנת לבריאות. 
 
הסבר טכני פשוט: יחידת החליטה, אותה יחידה שבבית הקפה משתמשים בה, והיא חיצונית למכונה, נמצאת בתוך המכונה האוטומטית, ודרכה המים החמים עוברים אל הקפה הטחון וממשיכים אל פתח ההגשה ולכוס. מכלול סגור זה משמש כר נוח להיווצרות חיידקים, עובש ופטריות. יש מכונות שניתן להגיע ליחידת החליטה שלהן בקלות, להוציא אותה ולנקות אותה. זאת לצד אינדיקטור שמזכיר מתי יש לנקות את היחידה בעזרת חומר ניקוי ייחודי. במכונות אחרות, אין דרך להגיע ליחידת החליטה ללא טכנאי, והמכונות דורשות ניקוי באמצעות התוכנה ובסיוע חומר ניקוי ייחודי. 
 
נוסף על הסיכון הטמון ביחידת החליטה, ישנו גם מכלול הקצפת החלב, בעיקר באמצעות צינור שאיבה והקצפה אוטומטי, העלול להיות מוקד משיכה לחיידקים, עובש, ריחות לא נעימים ועוד. גם מכלול זה דורש ניקיון, אם כי באופן יותר אינטנסיבי מיחידת החליטה. אבל אלו בהחלט לא סיבות לוותר על מכונה אוטומטית. חשוב לזכור שהסיכונים קיימים, ויש לפעול בהתאם להוראות היצרן.
 

אני ממליץ לנקות את יחידת הקצפת החלב מייד אחרי השימוש כדי לא לאפשר לחלב להתייבש ולהידבק לדפנות הצינור וליחידה. כמו כן, בסוף יום, רצוי לפרק את יחידת ההקצפה ולהשרות אותה במים חמים ובסבון. לגבי יחידת החליטה – לנקות תמיד כשמופיעה ההודעה לבצע ניקוי, להוציא, היכן שאפשר, את יחידת החליטה ולנקות אותה ואת סביבתה במים חמים ובחומר ניקוי מתאים, שאפשר לרכוש בחנויות המתמחות. 

הכותב הוא בעלים של סקרטו קפה, חברה וחנות למכונות קפה ולמוצרי קפה