הסערה שליוותה את ביטול ביקורו של ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי בארץ במסגרת ועידת ראשי מדינות וישגראד באמצע פברואר, הציפה שוב היבט חשוב ביחסה של פולין לעבר. יותר מ-75 שנה לאחר השואה, ורשה עדיין לא עשתה צדק עם ניצולים שרכושם הוחרם בשואה ולאחריה ועם בני משפחותיהם.


בוועידת ורשה (שקדמה בכמה ימים לוועידת וישגארד שבוטלה לבסוף בעקבות המשבר עם פולין), הקריאה שהשמיע מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו לעשיית צדק עם הניצולים הייתה חדה וברורה. בביקורו הרשמי הראשון בפולין, במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הפולני יאצק צאפוטוביץ', אמר פומפאו: "חשוב לנו מאוד לפתור סוגיות מהעבר ואני קורא לעמיתי הפולנים להאיץ את עבודתם על מנת להגיע לחקיקה נאותה, שתביא להשבת רכוש פרטי שהוחרם בזמן השואה לידי הניצולים".



תגובת מורבייצקי, כאילו הסוגיה כבר "נפתרה לחלוטין", היא שגויה. ראש ממשלת פולין התייחס בטעות לאמנה שנחתמה בתקופה הקומוניסטית בין פולין לארה"ב. האמנה מ-1960 התייחסה רק לאנשים שהיו אזרחי ארה"ב כאשר רכושם הוחרם. לפיכך, היא לא כללה את רוב ניצולי השואה הפולנים בארה"ב, כפי שהבהירה מחלקת המדינה האמריקאית במכתב רשמי ב-2015, וכמובן שהאמנה גם לא כללה את הניצולים ובני משפחותיהם בישראל ובמדינות נוספות.



תחת הנהגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מילאה ישראל תפקיד חשוב בקריאה לפולין לעשות את הדבר הנכון. באוקטובר 2017, ממשלת ישראל, יחד עם העולם היהודי, מחתה נגד הצעת חקיקה פולנית בנושא השבת הרכוש שלא היתה מאפשרת לרובם הגדול של הניצולים ובני משפחותיהם להגיש תביעות.


פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שעדיין לא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או לפיצוי עבור רכוש פרטי שהנאצים או המשטר הקומוניסטי החרימו מיהודים ומלא יהודים.



בעת ההכרזה על הצעת החוק הבעייתית באוקטובר 2017 , סגן שר המשפטים הפולני פטריק יאקי הבהיר היטב מה עוד צריך להיעשות. "אני מתבייש שרק עכשיו, 28 שנים לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי, פולין מגישה הצעת חוק כזו. היה צריך לטפל בזה מזמן", אמר. בעקבות המחאה נגד הצעת החוק, על כך שאינה מתייחסת לניצולים רבים ולבני משפחותיהם, הצעת החוק הועברה לעיון מחדש. אולם, מאז עדיין לא הוצגה גירסה אחרת. כשלושה מיליון יהודים - 90 אחוז מהקהילה היהודית בפולין – נרצחו בשיטתיות על ידי הנאצים. מעט הניצולים שנותרו לא יכולים להמתין עוד לעשיית צדק.



אנו גאים לראות קריאות מחודשות לעשיית צדק מצד ישראל וארה"ב, שתיהן בעלות ברית של פולין. גם הנשיא ראובן ריבלין קרא באחרונה לעשיית הצדק. בעת שהוביל באפריל 2018 את מצעד החיים ה-30 מאושוויץ לבירקנאו, אמר: "יותר מדי אזרחים, במזרח ובמערב אירופה, בזזו רכוש יהודי; השתלטו על בתי יהודים; הסגירו את שכניהם היהודים, רצחו אותם והפנו גבם לאלו שרק רגע קודם היו חלק מהם. כאשר ניצולי שואה שבו לאחר המלחמה, הם נתקלו לא פעם בעוינות, באלימות, בפוגרומים וברציחות".



במשך שנים רבות האיץ הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) בממשלת פולין לטפל בנושא השבת הרכוש. הוועידה של מדינות וישגראד – הונגריה, צ'כיה, פולין וסלובקיה – אמורה היתה לדון באתגרי ההווה והעתיד. אולם, כפי שראינו במשבר שפרץ בעקבות ויכוח על ההיסטוריה של השואה, על מנת להתקדם לעתיד - אומות חייבות להתמודד עם עברן. הגיע הזמן שפולין תחוקק חוק מקיף להשבת רכוש שיהיה הוגן ויעשה צדק עם כל הניצולים ובני משפחותיהם.