אחרי סוריה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משליך את יהבו על לבנון. חשיבותה של המדינה, מערכות ההגנה שרוסיה הציבה בבסיסיה בסוריה, המכסות את שטח לבנון, והמרחק הגיאוגרפי הקצר בין העיר הצפונית טריפולי לבסיסים אלה, הביאו את פוטין להכרה שטוב שתהיה לו דריסת רגל בארץ הארזים. 
 
נשיא רוסיה פועל לממש את רצונו בכמה תחומים: הצבאי, הכלכלי, הפוליטי והתרבותי. 2018 הייתה שנה פעילה במיוחד. בתחום הצבאי, הרוסים הציעו ללבנונים עסקת נשק גדולה בשווי מיליארד דולר, שיוחזרו במשך 15 שנה, ללא ריבית. העסקה לא התממשה בגלל לחץ אמריקאי כבד. מוסקבה הציעה תחמושת חינם לצבא לבנון. ראש הממשלה סעד אל־חרירי קיבל אותה והעבירה לכוחות הפנים, הז׳נדרמריה. רוסיה ממשיכה להציע נשק לצבא לבנון, המהסס לממש את הקשר הזה. יותר ויותר אנשי צבא לומדים ברוסיה. לבנון קנתה לאחרונה מרוסיה 104 משאיות צבאיות.
 
תחום הנפט והגז בים התיכון קוסם לרוסיה. כאן יש אינטרס ישראלי מובהק. אחרי החיבור שעשתה חברת הגז והנפט הרוסית “נובטק” עם החברה הצרפתית טוטאל והאיטלקית “איני”, רוסיה הפכה לשותפה בחיפוש גז בים התיכון. לאחרונה חברה רוסית נוספת, “רוזנפט”, נכנסה לתמונה, באזור טריפולי, עיר שכאמור קרובה לבסיסים הרוסיים בסוריה.

נסראללה. בחזבאללה לא מרוצים. צילום: AFP
נסראללה. בחזבאללה לא מרוצים. צילום: AFP


אנקדוטה לבנונית מספרת שאישה פנתה לאמריקאים לעזרה בהדברת מכרסמים שלא נותנים לה מנוחה. האמריקאים ענו לה שהם תומכים במאבקה ויעמדו מאחוריה. האישה פנתה לרוסים עם אותה בקשה. הרוסים נכנסו לחדר סמוך, יצאו משם עם חתול מאיים ואמרו לה: תשתמשי בו.
 
התחום התרבותי ראה בשנים האחרונות פריחה משמעותית. הוקמו, למשל, מרכזי תרבות ברחבי לבנון. בקרוב ייפתח שניים נוספים, באזור עאליי בהרים ובדרום, לא הרחק מהגבול עם ישראל. המרכזים הם אכסניה לערבי הווי רוסיים, לימוד השפה, ביקורי אמנים ועוד. הם גם מסגרת לפעילות פוליטית. המוזיקאי הלבנוני הידוע זיאד רחבני הקים חוג בשם “קולקטיב לחשיבה פוליטית” - ממש קדימון לבניית לובי רוסי בלבנון.

חיזבאללה לא רואה בעין יפה את הפעילות הרוסית. היא מתחרה בהשפעה של איראן על המדינה. ראש הממשלה אל־חרירי מבקר תכופות ברוסיה, לשיחות חשובות בנושא סוריה וטהרן. הכללת סוגיית החדירה הרוסית השקטה בלבנון לשיחות הללו תאפשר ללמוד על הכוונות של פוטין ותוכניותיו. כדאי שנגלה עניין אצל האמריקאים כדי שיידעו ששמנו לב וגם כדי שלא נתעורר בוקר אחד עם עובדות בשטח שקשה יהיה לשנות. 
הכותב כיהן כשגריר במצרים ובמוסדות האו"ם בז׳נבה.