אולי הדבר אינו ברור במבט ראשון, אך חינוך ומאבק באנטישמיות – שניים מבין האתגרים שבפניהם עומדת ממשלת ישראל בימים אלו – קשורים זה בזה. אורט העולמי, הרשת החינוכית שמונעת על ידי ערכים יהודיים, היא המקום המושלם כדי להתמודד עם אתגרים אלו. מטרתנו היא לגשר על פערים. בישראל, מדובר במשימה כפולה – לגשר על פערים בין קהילות שונות בתוך המדינה; ולגשר על הפערים בין ישראל לבין שאר העולם.



ישראל נמצאת בצומת דרכים חינוכי. התשובה לשאלה באיזו דרך תבחר לצעוד היא בעלת השלכות כבירות על הצלחתה העתידית של המדינה.



על פי ה־OECD, בשנת 2015 דורגה ישראל במקום החמישי מהסוף בהישגי התלמידים במתמטיקה, במדעים ובמיומנויות קריאה. בגזרת ההשקעה הכלכלית בתלמידים בגילי תיכון, היה מצבה של ישראל אף גרוע יותר – היא דורגה ארבעה מקומות מסוף הרשימה. על המורים מופעל לחץ גדול, וישנה ציפייה שיצליחו לייצר תלמידים מיומנים ובקיאים, וזאת ללא כל השקעה בחינוך – ללא תשומה כלכלית, ללא אמונה וללא ביטחון.



נסיבות חייהם של רבים מהתלמידים הישראלים קשות בצורה קיצונית: ילדים להורים מובטלים או כאלו שעובדים בשכר נמוך או באחוזי משרה נמוכים; תלמידים הניצבים בפני מחסום שפה; ילדי עולים שהגיעו ארצה רק לאחרונה; המצב הביטחוני המבהיל; והמצוקה הנגרמת מהיעדר השקעה של המדינה באופן כללי.



אומת הסטארט־אפ, הידועה בחדשנותה הטכנולוגית, תאבד את המוניטין שלה אם לא תשפר את מצבה של מערכת החינוך. כדי לשנות את המגמה, דרושה השקעה משמעותית ומוכוונת היטב. מובן שהאחריות לכך צריכה להיות מונחת על כתפיה של ממשלת ישראל. אך זהו גם תפקידה של הפילנתרופיה למלא את חלקה. וכאן יש לאורט העולמי תפקיד מרכזי ומכריע. מאז הקמת אורט העולמי בישראל לפני 12 שנים, השקענו יותר מ־100 מיליון דולר על מנת לסייע ולהקטין את הפערים הללו. השקענו בקהילות הנמצאות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית־כלכלית של ישראל. סיפקנו תמיכה לחרדים, למוסלמים, לדרוזים, לבדואים ולקהילות יהודיות עניות. אבל מה שאנחנו עושים הוא טיפה בים. אנחנו זקוקים לתמיכה קבועה ורחבה יותר ממדינת ישראל ומיהודי התפוצות.



המשבר שבו אנחנו נמצאים משמעותי אף יותר לנוכח התרחבות האנטישמיות בעולם. חינוך הוא הדרך היעילה ביותר להיאבק בשנאה. ויש להתחיל בכך כבר בגיל צעיר. בבתי הספר שלנו באמריקה הלטינית, באירופה ובמדינות ברית המועצות לשעבר לומדים אלו לצד אלו יהודים ולא יהודים. התלמידים הלא יהודים שלנו לומדים על ההיסטוריה, התרבות והמסורת היהודיות במטרה לקדם את ההבנה בין הילדים. אנחנו מקיימים שיתוף פעולה עם התוכנית Scholas – היוזמה של האפיפיור לעידוד הבנה ושיתוף פעולה בין צעירים מכל רקע אפשרי. בנוסף, אנחנו מקיימים תוכניות “תיקון עולם” ויוזמות לתמיכה בקהילות לא יהודיות.



כל אלו מכוונים כדי לספק לא רק חינוך אקדמי, אלא גם חינוך חברתי ועידוד התלמידים להיות אזרחים טובים בעולם תוך כדי קידום ערכים יהודיים. מטרות אלו – ישראל חזקה, יהדות תפוצות חזקה ומוניטין חזקים עבור הישראלים בעולם כולו – מנחות את רשת אורט זה 139 שנים. גם כעת, כשחגיגות ה־140 עוד לפנינו, נמשיך לחתור לכך שהעתיד יונח בידיים של הדור הבא.



הכותב הוא מנכ"ל אורט העולמי