את בעיית "פקקי התנועה" בישראל ניסו, מנסים וככל הנראה גם ינסו לפתור מאותו הצד של המשוואה, בעיקר באמצעות סלילת כבישים ושדרוג התחבורה הציבורית. אך במקביל לשדרוג התשתיות והאלטרנטיבות לשימוש ברכב פרטי, האוכלוסייה הולכת וגדלה ואנשים רוכשים רכבים בקצב גבוה, כזה שלמדינה קשה מאוד להדביק.



אך למרות הנתונים האלה, פקקי התנועה עדיין אינם בגדר גזרה בלתי נמנעת וכדי לצמצם אותם באופן משמעותי, צריך רק "לצאת קצת מהקופסה" ולפתח צד נוסף של המשוואה.



על פי אחד הכללים הבסיסיים של הכלכלה המערבית – התוצאה נקבעת בנקודת המפגש שבין הביקוש לבין ההיצע. כלומר, על פי המודל הדי פשוט הזה, משך הזמן בו נבלה בפקקים נובע גם מצד ההיצע, כלומר ממכלול האפשרויות שדרכן ניתן להגיע מנקודה א' לנקודה ב' אבל גם מצד הביקוש- מממספר האנשים שמעוניינים להגיע מנקודה א' לנקודה ב'.



במילים אחרות, ככל שפחות אנשים יצאו מהבית, תהפוך עקומת הביקוש לשטוחה יותר וכולנו נבלה פחות על הכביש. 



אז את המטרה הצלחנו לסמן, אבל לפני שנציג את הדרך לעמוד בה, חשוב לזכור-  פקקי התנועה אינם רק בעיה של ניהול זמן. פקקי התנועה הם בראש ובראשונה בעיה כלכלית – הפקקים עולים הרבה כסף למשק, כ 25 מיליארד שקלים בשנה (על פי דוח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר 2016). הם מייצרים זיהום אוויר, גורמים למחלות, מייצרים יותר תאונות ופוגעים באיכות החיים שלנו.



אז איך מצליחים לצמצם את העלות הכלכלית העצומה שמייצרים הפקקים?

כמו השאלה, גם התשובה היא כלכלית. הענקת הטבות מס לחברות וארגונים גדולים שלפחות 70% מהעובדים שלהם מחויבים לעבוד יומיים בשבוע מהבית. זאת לא תהיה מהפכה, אלא רק האצה של תהליך שגם כך מתחולל לו אט אט. גם כך הרוחות החדשות שמגיעות ממשרדיהם של מנהלי מחלקות משאבי אנוש כבר מובילות שיח על שיפור בביצועים של עובדים שעבורם המשרד הוא הבית, אז למה לא לאמץ את הטרנד החדש ולפתור בעיה נוספת ולא פחות קשה באותה ההזדמנות?



כולם ירוויחו מכך


ארגונים גדולים ירוויחו מכך פעמיים – גם את הטבת המס וגם את השיפור בביצועים, העובדים יהנו מיומיים בשבוע של עבודה מהבית, כזאת שתאפשר להם להמיר את זמן הנסיעה לעבודה בזמן משפחה, פנאי וכן הלאה והמדינה תראה חיסכון בעלויות (נכון, הטבת המס עולה למדינה כסף, אבל היא חוסכת כסף בהרבה מקומות אחרים – עלות הפקקים עבור המשק תקטן באופן משמעותי וגם ההשקעה של המדינה בתשתיות תוכל להיות נמוכה יותר, כי יהיו לה פחות בעיות לפתור).



אז הנה פתרון לבעיית הפקקים, מה שישפר לכולנו את איכות החיים- יומיים בשבוע של עבודה מהבית, פחות פקקים, פחות זיהום אוויר, פחות תאונות ויותר זמן פנוי.