מאבקים משפטיים המתרחשים בתוך המשפחה המתפרקת הם כואבים ולא נעימים. בני הזוג המגיעים לדיון משפטי היו שמחים לעבור את התקופה של הליך הגירושין באופן מיטבי, בדרך לקבלת הגט. אלא שלעתים רבות ההליך המשפטי נהפך לסכסוך משפטי רווי מאבקי כוח יצריים בתוך המשפחה, הגוררים את מי מהצדדים לבצע פעולות לא חוקיות של חדירה גסה לפרטיות של השני.

בתחום דיני המשפחה מגוון נושאים, כמו חלוקת רכוש, אלימות במשפחה, משמורת וזמני ראייה של הילדים, סרבנות גט ועוד. כאשר בני זוג נמצאים בהליך גירושין, פעמים רבות הרגש גובר על השכל, הרצון להציג ראיות ולהראות את מחדלי הצד השני גובר על כל התנהלות סבירה, וכך נוצר בקלות מצב שבו אנשים שלא הסתבכו עם החוק בעבר עוברים עבירות פליליות ומפירים ברגל גסה את חוק הגנת הפרטיות. לכך דוגמאות רבות.

למשל אישה שהייתה מעוניינת להוכיח כי בעלה בוגד בה, פתחה באישון לילה את מכוניתו והטמינה בה מכשיר הקלטה ומכשיר GPS שבאמצעותו ידעה היכן הוא נמצא בכל רגע נתון. כשהבעל גילה זאת, הוא פנה לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו והגיש תלונה נגד אשתו המתבררת בימים אלה ועשויה להניב כתב אישום בגין העבירות. לא זו בלבד שהיא עלולה להסתבך בפלילים אלא שהיא גם אינה יכולה להציג את ראיותיה בבית המשפט, שכן מדובר בראיות שהושגו תוך הפרה חמורה של החוק, באמצעות פגיעה קשה בגרעין הקשה של הזכות להגנה על הפרטיות.

הזכות לפרטיות היא זכותו של כל אחד ואחת, מתוך ההסכמה כי ישנם תחומים בחיי אדם שאינם אמורים להיות ציבוריים ללא הסכמתו המפורשת. הזכות לפרטיות מהווה חלק חשוב מזכויות האדם הטבעיות, שלהן זכאי כל אחד ואחת, משום שכל אדם זקוק לפרטיות ולאינטימיות ללא חשיפה וחדירה לחייו האישיים.

השמירה על פרטיות היא זכות יסוד המוגנת בחקיקה בישראל ובעולם. ראו הוזהרתם, אם ברצונכם להשיג ראיות באמצעות עבירה של הסגת גבול או עבירה על חוק הגנת הפרטיות אתם עלולים למצוא את עצמכם מסתבכים בפלילים. הזכות לפרטיות תצוין השבוע במסגרת "יום הגנת הפרטיות" במדינות רבות בעולם, במטרה להטמיע את המודעות לקידום ההגנה על הפרטיות של כולנו. 

הכותבת היא מומחית בדיני משפחה