הוועדה להענקת חסינות של הכנסת הייתה בתקופה האחרונה במוקד החדשות, כמי שגורל המדינה נתון בידיה ולהחלטותיה, זאת בעיקר בגלל התפקיד החשוב שציפה לה בטיפול בדרישת החסינות של ראש הממשלה נתניהו, דרישה שכידוע לא הגיעה לדיון בעקבות משיכת הבקשה לחסינות על ידי ראש הממשלה נתניהו.

בשבוע שעבר סערה הוועדה ובעיקר עוררה סערה בהחלטתה, כשהחליטה להעניק חסינות לחבר הכנסת חיים כץ מהליכוד ברוב של 16 חברי כנסת שתמכו בחסינות, עשרה שהתנגדו ועוד ארבעה שנמנעו, כל זאת כאמור לאחר דיון טעון. במהלך הדיון התפרץ כץ כנגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהביע את התנגדותו להחלטת הוועדה. ההחלטה ככל הנראה תובא בתקופה הקרובה לפתחו של בג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון.

חיים כץ. צילום: דוברות הכנסת
חיים כץ. צילום: דוברות הכנסת

לפני שדנים בהתנהלות הוועדה הזו ובבעיות שזו מעוררת, יש צורך להעלות שאלה מתבקשת: למה לא לבטל את חוק החסינות? מדוע חבר כנסת שחטא, מעד, תלוי בפרשנות, צריך ליהנות מחסינות, אדרבה, ידע כל חבר כנסת ובעיקר ראש ממשלה שיש מחיר לחטאים וראוי שיחשבו פעמיים לפני כל מעשה. מעבר לכך, ועדה כזו בכנסת, יציר כפיה של הכנסת, שדנה בגורלם של חברי כנסת וראשי ממשלה, לעולם לא תהיה נטולת פוליטיקה ונקייה מהחלטות "נגועות" בשיקולים פוליטיים – מכאן שאם כבר ועדה, אין מקומה של כזו בכנסת. ועדה למתן חסינות לחברי כנסת וראשי ממשלה עם כתבי אישום חייבת להיות ועדה ציבורית, נטולת זהות ועמדות פוליטיות, שמורכבת ממיטב הפוסקים ללא זהות פוליטית שמצויים בתוכנו. 

למשל הייתי ממליץ להרכיב את הוועדה הזו למתן חסינות משני שופטים בכירים בדימוס, שני קציני משטרה בכירים ושני אלופי צה"ל בדימוס, שני משפטנים בעלי תואר דוקטור או פרופסור למשפטים, שני בכירי מוסד ושב"כ בדימוס (ההצעה כמובן מתייחסת באותה מידה לגברים ולנשים), אנשי ציבור שיודעים מה זאת אחריות לאומית, שיודעים לקבל החלטות ללא יראה וללא משוא פנים. 

בהמשך לרפורמה החשובה הזו בנושא הוועדה לחסינות בכנסת יש צורך דחוף וחשוב לשנות מקצה לקצה את מבנה והרכב הוועדה לבחירת שופטים בישראל, כמו גם את דרך מינוי פרקליט המדינה. מדובר בשני גורמי חוק חשובים ביותר, שגרמו באחרונה לריסוק אמון הציבור במערכות החוק. אלה אבני יסוד למדינת חוק דמוקרטית, להתנהלות ממלכתית תקינה, למדינה שהחוק והצדק הם נר לרגליה ולאזרחיה. 

לא עוד פוליטיקאים ואנשי שלומם שמעורבים בבחירות הללו, לא עוד שופטים או שופטות מעוררי שאלות בקרב מי שניצבים בפני החוק – גם פה, על פי המפתח לבחירת ועדת החסינות, יש צורך דחוף להקים ועדות בחירה סופר מקצועיות ונטולות שמץ של פוליטיקה, לבחירת שופטים ופרקליט מדינה.