ממשלה בישראל שטוענת לאורך שנים שאין פתרון לבעיית עזה ושנגזר על כ־200 אלף תושבי עוטף עזה לחיות תחת איום מתמיד של טילים, ירי מרגמות ובלוני נפץ, לא יכולה לכהן, ועל ראשיה, בראשם ראש הממשלה נתניהו, לפרוש לאלתר.

מזה זמן נשמעת כאן התאוריה מבית היוצר של ממשלת נתניהו, שלבעיית עזה המסובכת אין פתרון קסם. ולכן, למרות האיומים הבלתי פוסקים של נתניהו שחוזרים על עצמם, צורף לזה הסבר נוסף, שכל זה קורה מכיוון שנתניהו נוהג באחריות ובזהירות. הוא בולם מבצע קרקעי מקיף ורחב נגד הטרור העזתי כדי למנוע חלילה פגיעה בחיילי צה"ל, כשעל פי המשנה הזו ניתן להבין שחיי תושבי העוטף הם הפקר, וחיי הגיהינום שהם עוברים לאורך השנים האחרונות תחת איום מתמיד לא מעניינים ולא מדאיגים את הממשלה. במקביל עולה השאלה: האם לא למטרה הזו הוקם צה"ל?

אם לא די בזה, שמעתי באחרונה את מלחכי הפנכה של ראש הממשלה נתניהו מהללים, משבחים ומתגאים: איך למרות המצב הזה, למרות הטילים והאיומים היומיומיים, אשדוד, אשקלון, שדרות ובכלל כל יישובי העוטף פורחים, משגשגים, ויש נהירה מתמדת של אוכלוסייה לעוטף. כלומר, חמאס וג'יהאד אסלאמי עושים טוב לישראל, לתושבי העוטף, ובעזרת הטילים והבלונים הם תורמים לצמיחה ולפריחה. כנראה שזאת הסיבה שנתניהו דואג כל כך שהכסף הקטארי ימשיך לזרום במזוודות במועדו לעזה.

לבעיית עזה יש יותר מפתרון אחד, אבל כשהאינטרסים של הממשלה ושל היושב בראשה לא מסתדרים עם דרך הפעולה הנדרשת לפתרון הבעיה, לא ניתן לפתור אותה. הפתרון לבעיית עזה היה חייב להגיע למימוש מיד לאחר מבצע צוק איתן, כשעדיין שמץ מההרתעה הישראלית פעל על חמאס. מיד לאחר אותו מבצע היה על מדינת ישראל להכין תוכנית מדינית מקיפה לפתרון בעיית עזה, ובמקביל לפעול לכינוס ועידה בינלאומית בהשתתפות האו"ם, ארצות הברית, האיחוד האירופי, מדינות ערב המתונות, הליגה הערבית ורוסיה. 

במסגרת התוכנית הזו ישראל הייתה אמורה להציג את הסעיפים החשובים הבאים: עזה תפורז מנשק רקטי וחמאס יתחייב להפסיק את כל פעולות הטרור נגד ישראל. במקביל, ישראל תקבל את ההחלטות שיתקבלו בוועידה, תתמוך ותפעל לשיקומה של עזה מכל ההיבטים, ובעיקר תאפשר מעבר של תושבי עזה לעבודה בישראל וליהודה ושומרון, כשלצד זה יוצב בעזה כוח בינלאומי של האו"ם שיפקח על יישום התוכנית ויסייע לשמור על השקט. כל זאת כשברור שאם חמאס לא יעמוד בכל ההתחייבויות בהסכם שיושג, צה"ל יפעל בעזה במלוא עוצמתו. אין ספק שאם הייתה נערכת ועידה כזו, עם תוכנית ממשית לפתרון בעיית עזה, לפני שש שנים, היינו מזמן במקום אחר לגמרי.

גם כחול לבן, המפלגה שמשגרת בצדק מעמדת האופוזיציה "חצי מחדל" לעבר ממשלת נתניהו לא נקייה מחטאי עזה. למפלגת הגנרלים הייתה שנה להכין תוכנית לפתרון בעיית עזה, אבל הם לא מצאו לנכון לעסוק באופן רציני ומשמעותי בנושא הכי חשוב והכי בעייתי בהתנהלות נתניהו. אולי לזה התכוון הנביא עמוס כשאמר בדברי הנבואה שלו: "כה אמר ה' על שלושה פשעי עזה ועל ארבעה לא השיבנו...". מה שברור הוא שבתולדות עם ישראל, עשר השנים האחרונות של התנהלות ממשלת נתניהו בעניין העזתי ייחשבו כשנים חשוכות וכואבות.