מתווה החזרה לפעוטונים ולמעונות היום מתחשב בהורים, בצוותים ובהתנעת המשק כולו. בתוך כל אלה נבלע קולם של הילדים, וחשוב להשמיע אותו כדי להיזהר ולא "לשפוך את התינוק עם המים". ילדים עד גיל שנתיים־שלוש נמצאים בשיא התפתחותם הקוגניטיבית והמוטורית. 

כל חודש בגיל הזה הוא עולם ומלואו, יקר מפז, שלא יחזור. זהו גיל של חרדת נטישה, ולרוב לפעוטות לוקח זמן לקבע מערכת יחסים תקינה, שמבוססת על אמון וביטחון. זהו גם גיל של רכישת השפה, התפתחות המוטוריקה, הכישורים החברתיים והתקשורתיים. כעת בואו נבדוק את הנחיות המתווה.

כל ילד יבלה בגן חצי שבוע. פעוט שיגיע לגן לסירוגין, ולא באופן רציף, יחווה בכל פעם מחדש את קשיי הקליטה וההסתגלות. הוא לא יחוש בטוח, יתקשה לפתח מערכת יחסים טובה וקבועה עם הצוות ויחווה קשיים בהסתגלות לגן.

קורונה בישראל - גן שעשועים ריק (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל - גן שעשועים ריק (צילום: מרק ישראל סלם)

מיגון ומסיכה. איך הילדים אמורים לפתח את השפה כשהצוות החינוכי מתנהל מולם עם מסיכות ומיגון פנים? המילים והמשפטים נשמעים עמומים ולא ברורים, הפה מוסתר, כך שהפעוט לא יכול לראות אם אנחנו מחייכים, רציניים או צוחקים.

שמירת היגיינה. מדובר בנושא חשוב לא רק בימי מגיפה, אלא שכאן הרחיקו לכת: לשטוף את המשחקים לאחר כל מגע, לדאוג שילדים לא יכניסו לפה, לדאוג שישטפו ידיים לעתים קרובות, לנקות את המתקנים לאחר כל טיפוס או מגע, לדאוג שלא יתקרבו ולא ייגעו אחד בשני. 

צהרון, גן ילדים (צילום: ראובן קסטרו)
צהרון, גן ילדים (צילום: ראובן קסטרו)

מדובר בדרישות לא ריאליות ולא ישימות במקום שבו נמצאים פעוטות וילדים צעירים. אם הצוות יהיה עסוק כל היום בחיטוי ובניקוי מתקנים, מי מהם באמת יהיה פנוי רגשית ופיזית להכלה של הילדים ולתקשורת איתם?

אז עכשיו תגידו שזה מצב זמני, שחייבים להתניע את המשק. הכל נכון, אבל כל יום שעובר לא חוזר, וכל חודש הוא עולם ומלואו של התפתחות ולמידה אצל פעוטות וילדים רכים. אולי ננצח את הקורונה ונצלח את המשבר הכלכלי, אבל בדרך הילדים שלנו עלולים לשלם את המחיר.

הכותבת מומחית לגיל הרך ומדריכת הורים במכון אדלר.