בממשלה החדשה שזה אך הוקמה, הצליח ראש הממשלה נתניהו לשמור לעצמו מנופי השפעה בשירות החוץ – דרך מינויי שגרירים וכניסתה של השרה מירי רגב למשרד החוץ בעוד שנה וחצי. בשלב זה, הוא הפקיד את ניהול המשרד בידי אשכנזי. זו בשורה מרעננת ומבטיחה. אין זה סוד ששמו של נתניהו יישאר לתמיד כרוך בהידרדרות האומללה של משרד החוץ. יש כאלה הטוענים שההידרדרות כה קשה, שלא יעמוד הזמן הדרוש לאשכנזי כדי להחזיר את משרד החוץ לדרך המלך. לאלה אני נותן את דוגמת שווייץ, שם לפעמים מתמנים שרים לשנה אחת והם מספיקים לחולל נסים ונפלאות. כשם שאשכנזי ידע לשקם את צה”ל עם מינויו לרמטכ”ל אחרי חלוץ, ולהחזירו למוכנות מלאה, מצפים ממנו שיעשה אותו הדבר עם משרד החוץ.

שלושה תחומים זקוקים להתייחסות מיידית. האחד, להחזיר לאנשי משרד החוץ את הכלים שנלקחו מהם כדי לחזור ולתפקד באופן מלא. לתת למשרד את התקציב הדרוש לנוכח ההתמודדויות הקשות בזירה הבינלאומית, כמו גם יישום ההסכמים עם משרד האוצר לגבי תנאי השירות שלהם. היכולות המקצועיות של אנשי משרד החוץ הוכחו שוב ושוב – והפעם עם איתור רכישה ושינוע של ציוד חיוני בזמן משבר הקורונה. הם גילו מסירות ויעילות בהחזרת אלפי הישראלים שנתקעו בחו”ל. אנשי משרד החוץ ויכולותיהם עדיין כאן. תאפשרו להם לעבוד.

התחום השני הוא ה־BDS. יש להחזיר את הטיפול בו למקומו הטבעי במשרד החוץ. נציגיו פרושים ברחבי העולם, מקיימים קשר שוטף עם קובעי המדיניות בארץ השירות שלהם, ויש להם גישה ישירה לכל גורם. המאבק ב־BDS לא יכול להתנהל דרך מייל, טלפון, מכתב או גיחה רנדומלית לארץ יעד. תנו לשגרירים לטפל בזה ותראו תוצאות מוחשיות. לפני 20 שנה הופיעה סכנת ה־BDS באוניברסיטת הרווארד. בפעולה נחרצת ומהירה שלנו, כאשר שירתי בבוסטון, הצלחנו לחסל זאת בעודו באיבו. הדבר התאפשר בגלל הקשר הטוב והשוטף שהיה לנו עם האוניברסיטה.

התחום השלישי הוא קידום הקשר עם מדינות האזור. בשנות ה־50 של המאה הקודמת שירת בפריז דיפלומט ישראלי עתיר ידע, שמואל (זיאמה) דיבון ז"ל. הוא הצליח ליצור קשר עם השלטון החדש במצרים אחרי מהפיכת הקצינים דרך עבד אל־רחמאן צאדק, יועץ התקשורת בשגרירות, ואף דובר איתו על שלום. בשנות ה־90 משרד החוץ הצליח לקיים יחסים דיפלומטיים עם שבע מדינות ערביות. גם הקשר המיוחד שהמשרד הצליח לפתח עם צפון קוריאה בחשאי מדבר בעד עצמו. הזירה הבינלאומית, בגלל אופייה המיוחד, פותחת בפנינו אפשרויות רבות כדי לפתח קשר עם ארצות שאין להן יחסים איתנו.

ובחזרה לשר החוץ הטרי, אשכנזי. כפי שזה נראה, הטיסות לחו”ל יצטרכו להמתין עד לאחר הקורונה. זה נותן לשר הרבה זמן כדי לממש את התקוות. להחזיר את משרד החוץ לדרך המלך. חיילי משרד החוץ ממתינים לפקודה. תנו להם את הכלים לעבוד, ונוע תנוע.