מדי פעם מבליחה מתהום הנשייה ושבה לחיינו ההצעה לפתוח קזינו באילת. כאילו שהמשחקים בקובייה יביאו מזור לצרותינו ויפתרו את הבעיות של העם היושב בציון. בגמרא יש שתי סיבות למה אנשים אשר משחקים בקובייה פסולים לעדות: בגלל שאינם עוסקים ביישובו של עולם או בגלל מושג הלכתי שנקרא “אסמכתא", פירוש הדבר, המהמר בטוח שהוא ירוויח ולכן הוא מוכן להמר. אבל האמת היא שהוא לא מוכן להפסיד את כספו. בדברי חז"ל אלו יש הערה מוסרית תורנית חריפה כנגד התאווה האנושית להתעשרות מהירה ומדומיינת. התורה קובעת חד־משמעית שככה לא ראוי לחיות, זה לא בונה את העולם ויש צד של גזל בהימורים

תשאלו עובדים סוציאליים בשכונות מצוקה מה הדמיון על התעשרות מהירה עושה לאנשים. ממילא, על הראשונים אנו מצטערים ואתם באים להוסיף חטא על פשע? הרי מי הם המהמרים? ואיך זה תומך בכלכלה? אל תיתנו לעובדות לבלבל אתכם, זה לא רק בילוי משפחתי נעים, זו מחלה אנושית שכדי להילחם בה קבעו חז"ל שהמשחקים בקובייה הם פסולים לעדות.

לפני שנים הייתי בשיחה עם יהודי נדיב שעשה את רכושו ממלונות שבהם מהמרים בחו"ל. ברגע של גילוי לב הוא אמר, אתם לא מבינים איזה זוועה זה, לא רק ההימורים, אלא כל מה שמתפתח מסביב. האמינו לי שהוא יודע על מה הוא מדבר. וכי זה מציל את הכלכלה? הלא ההשקעה בשיקום משפחות, בגמילה מהתמכרות, ובחינוך ליישובו של עולם, יעלו למשק פי כמה וכמה. היחידים שירוויחו מזה אלו בעלי עניין וכולנו נצא מופסדים.

אני יודע שיש רבים שזה התחביב שלהם, שהם טסים לחו"ל ומהמרים שם, או ברחבי המרשתת. אז מה? כמה עלינו להיות גאים שהטירוף הזה לא נמצא בארץ. כמה יש לשמוח שאין זה המסר של ציון. ומי שבא לפה לא מחפש קזינו. גם אם הוא בא לאילת מאירופה הקרה הוא רוצה לראות את הארץ הקדושה, את ההיסטוריה שמביטה פה מכל קיר ושביל, הוא רוצה לראות את ההווה המיוחד והעתיד הנפלא. וכי אנו רוצים שזו תהיה התורה שיוצאת מכאן? ערכי הקזינו סותרים את המוסר ודרך ארץ, ומביאים לפירוק משפחות.

אנא מכם, חדלו ממחשבות האוויל הללו. לא בשביל זה חזרנו לארצנו אחרי גלות כה ארוכה. אנחנו יכולים לומר בפה מלא, יש לנו המון מה לתת לעולם ואנו בזים לתרבות הזולה של עושק אומללים המדמיינים שיתעשרו ללא מאמץ. ואנחנו מאמינים שדברים אמיתיים נבנים לאט לאט מתוך עמל מתמשך. 

הכותב הוא ראש ישיבת תורה בציון ויו"ר קרן אחד לאחד