משבר הקורונה דורש ממערכת החינוך, השלטון המקומי והממשלה חישוב מסלול מחדש. ייתכן כי מצב זה שנכפה עלינו יצעיד את מערכת החינוך לעידן המודרני. רבות יהיה תלוי במנכ"ל החדש שעתיד להיבחר ולהביא עמו עולמות תוכן למערכת החינוך. טוב יעשה אם במקום להביט על המצב שנוצר כעל צרה, יראה בכך הזדמנות.

במסגרת היותי מרצה למדיניות ציבורית ומנטור לראשי ערים מטעם השלטון המקומי, אני מבקש לא פעם מהסטודנטים ומראשי הערים החדשים למצוא את חצי הכוס המלאה. לכן, לצד החשש מפני העתיד וההיערכות לשנת הלימודים הבאה על המערכות לעצור ולעשות חשיבה מחודשת, להביט על המצב שנכפה עלינו כעל הזדמנות להתאים את המערכות לשנת 2020. 

"כשהיא כתובה בסינית, המילה משבר מורכבת משני סימנים, אחד מסמל טרגדיה ואחד מסמל הזדמנות" – הציטוט הזה מיוחס לג'ון פ. קנדי ולנו כדאי לאמץ את החלק השני. לתפיסתי, חלק מלימודי התיכון יכולים להתקיים במתכונת האוניברסיטה הפתוחה, כלומר, כיתות י' ומעלה ילמדו ברוב הימים באמצעות שיעורים מקוונים, שישודרו במקביל בטלוויזיה וברשת. אלה ילוו במצגות, סרטונים, חידוני סיכום ועוד.

יוקמו קבוצות וואטסאפ ופייסבוק שבהן המורה יהיה זמין לטובת שאלות. פעם בשבוע ובקבוצות קטנות יתכנסו התלמידים לשיעורים פרונטליים ולשמירה על אינטראקציה חברתית. הפניה של הכיתות הגבוהות ללימודים מרחוק תדרוש היערכות פדגוגית שונה מזו שהורגלנו ב"לוח וגיר" ותאפשר ברגע אחד לפנות עשרות כיתות במוסדות החינוך שיאפשרו באופן מיידי את הקטנת הכיתות הנמוכות, שמהן נדרש עדיין להגיע אל בית הספר.

קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)
קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

המערכת נדרשת עתה לתת כלים לאוריינות, מידע וטכנולוגיות. ראשית, הקניית כישורים לניהול וסינון מידע – בעבר נשלחנו לספרייה ולאנציקלופדיה כדי לכתוב מאמר של עמוד אחד על דוד בן גוריון למשל, היום נדרשת יכולת אחרת. הילדים צריכים ללמוד לסנן מידע, ללמוד מהו מקור אמין בתוך ים המידע, לתמצת, ולהיות מסוגלים מאלפי המילים לכתוב מאמר שיעסוק בעיקר ולא בטפל. בעולם רווי מידע ואינסוף אפשרויות שכחנו לתת לילדים כלים לקבל החלטות ולהכריע בסוגיות. כישורים טכנולוגיים־דיגיטליים הם כלי חשוב ומרכזי בעולמנו, והיכולת לייצר שיח באמצעות כלים טכנולוגיים נחוצה כמעט בכל מקום עבודה.

חשוב להזכיר לעצמנו שורה של בתי ספר "מקצועיים", שרובם נסגרו, שכן רבים מהמקצועות הוחלפו על ידי רובוטים או הפכו ממוחשבים. שוק העבודה שהכרנו משתנה בקצב מהיר ועלינו לתת לילדינו את הכלים להתמודד עם שוק העבודה העתידי, לחשוף אותם לאוריינות כלכלית, ניהול כלכלי של משפחה, חשיפה לשוק ההון ועוד.

במחקר שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה נכתב כי "רפורמת 'מחר 98' של מערכת החינוך בישראל, שמה למטרה את קידום החינוך המדעי והטכנולוגי בישראל לקראת המאה ה־21". בהמשך נכתב כי הרפורמה לא הצליחה להביא לשינוי המיוחל, בין השאר בשל העובדה שלא היה שיתוף פעולה מספיק של המערכות. נדמה לי שמערכת החינוך כיום נמצאת במצב של אין ברירה – או לאמץ שינויים או להישאר בשערים סגורים. מבחינתי התשובה ברורה, יש לפנינו הזדמנות לשינויים גדולים. הכותב הוא ראש המועצה המקומית אפרת.