אחת השאלות המרכזיות היום שנמצאות על סדר היום הלאומי הינה סוגיית דורשי העבודה, שמספרם ממשיך להיות גבוה מאי פעם. נושא התעסוקה ככלל, ותעסוקה במגזר החרדי בפרט, בעידן פוסט קורונה מעניינים את הציבור כולו. נשאלתי רבות האם המגזר החרדי נפגע קשות יותר מאוכלוסיות אחרות או שמצבו דומה בנתונים לכלל המגזרים בארץ.

התשובה לכך מעט מורכבת. אין  ספק שהמציאות שהכרנו בשוק התעסוקה עד לפני חודשים מעטים – לא תחזור. לצורך זיהוי מגמות עומק ולדעת נתוני אמת על המתרחש בשוק התעסוקה יזמנו סקר מקיף על נתוני התעסוקה בעידן הנוכחי.

הנתונים שהתקבלו הפתיעו לטובה ומשקפים, כי דווקא הציבור החרדי שנפגע באופן יחסי בתקופת הקורונה יותר ממגזרים אחרים, וזאת ע"פ נתוני הביטוח לאומי על היקפי המפוטרים והיוצאים לחל"ת בריכוזים החרדים, התאים את עצמו למציאות משתנה ושינויים מהדהדים בשוק התעסוקה. 

מצאנו כי 69.7% מכלל המשתתפים בסקר השיבו כי יאפשרו כניסת טכנולוגיה מותאמת לביתם על מנת לעבוד מהבית. מדובר בשינוי תודעתי משמעותי במגזר החרדי והבנה עמוקה על הצורך בהתאמה שלהם לתנאים משתנים. 89% מהנשאלים ציינו, כי העבודה נעשתה למרות שלא עברו בפועל הדרכה או הכשרה כל שהיא לעבודה מהבית. 

אציין, כי כחברה המובילה את שוק התעסוקה החרדי, כבר לפני כשש שנים זיהינו מגמה כלל עולמית הולכת וגוברת שבו אנשים מבינים כי שוק התעסוקה הולך ומשתנה, וכי עוד ועוד מעסיקים בוחרים להעסיק עובדים מרחוק.

בעידן הטכנולוגיה של היום, בחלק גדול מהמשרות במשק אין הבדל מהותי מבחינת סביבת העבודה אם זה בבית העובד או במשרד של המעסיק. המעסיק יכול כיום מרחוק לקבל את כל הנתונים על תפוקת העובד וביצועים גם כשהעובד עובד מביתו. יש גם יתרונות למעסיק מבחינת היבט חיסכון כספי בשכירת מיקום למשרד, הוצאות נסיעות, ועוד. ומבחינת העובד/ת, מאפשר עבודה בסביבה הביתית, ללא צורך יציאה מהבית ועמידה בפקקים, ושהות יתר עם המשפחה על כל המשתמע מכך.

כמי שאמונים על מציאת עבודה ועיסוק בנושא הרגיש ביותר לאנשים, מיד עם זיהוי המגמה, פעלנו לייצר משרות איכותיות בתחומים מבוקשים שניתן לעבוד בהם מהבית, משרות בתחומים, מזכירות, קלדנות, ניהול תיקי לקוחות, עוזר/ת אישי למנכ"ל, הנהלת חשבונות, עיצוב גרפי, ועוד, תוך הנגשה והתאמה לשוק התעסוקה החרדי. 

בתחילה היה מורכב להטמיע את המושג של עבודה מהבית, אנשים התרגלו למוכר, ולהרגל שיוצאים מהבית לעבודה, אולם לאט לאט זיהינו שינוי מגמה שמחלחל בציבור ועוד אנשים קיבלו החלטה לנסות לעשות את השינוי והופתעו מהתועלות ומהנוחות, ולא פחות מהרמה המקצועית שניתן לייצר גם בעבודה מהבית. 

תקופת הקורונה שריתקה את כולנו לביתינו, האיצה באופן משמעותי את התהליך, והביאה לכך, שגם בוועדות הכנסת מקודמת הצעה שגם עובדים במגזר הציבורי יעבדו יום אחד בשבוע מביתם.

יחד עם זאת, בבחינה כוללת של שוק התעסוקה וניתוח הביקושים וההזדמנויות נראה כי לא מזהים עליה משמעותית בהיקף מחפשי עבודה פעילים במשק. מה שאומר שיש מגוון רחב של משרות פתוחות במשק ולכל מחפש/ת עבודה יש פוטנציאל גבוה בשילוב של הרמת האמונה והאופטימיות של החברה החרדית מאפשר באמצעות תהליך חיפוש עבודה נכון, מקצועי וממוקד ובליווי אישי ניתן גם בימים מורכבים אלו למצוא משרה מתאימה לכל דורש.

המחבר הוא מנכ"ל חברת קריירה, המתמחה בתחום הגיוס וההשמה במגזר החרדי