המשבר הכלכלי העולמי יוצא הדופן שבו אנו שרויים פגע בתעשיות רבות, וממשלות בכל העולם מפעילות תוכניות חילוץ כלכליות במטרה למנוע קריסה של עסקים.

תעשיית האנרגיה הסולארית בישראל נפגעה אף היא מהמשבר. הפגיעה העיקרית נובעת מעיכובים משמעותיים, של כארבעה חודשים, באספקת חומרי גלם. מרבית הייצור של הפאנלים הסולאריים (פאנלים וממירים) מקורו בסין. מכיוון שסין הייתה הראשונה להיפגע מהקורונה, ייצור הפאנלים במדינה נעצר בתחילת המשבר. זמן לא רב אחר כך חוו כל החברות הפעילות בתחום ירידה משמעותית בהיקף המלאים.

לשמחתנו, המפעלים בסין חזרו לעבודה במתכונת מלאה, אך עדיין ייקח זמן להשלים את המחסור האדיר שנוצר. כתוצאה ממחסור זה, פרויקטים סולאריים מסחריים רבים בעולם ובישראל נעצרו. במקביל, לנוכח הקשיים הכלכליים שעסקים רבים חווים, תוכניות שהיו לחלקם להתקנת מערכות סולאריות על גגותיהם הוקפאו. ההשפעה המיידית של התהליכים האלו היא ששוק האנרגיה הסולארית כולו נכנס להאטה.

עם קשיים אלו מתמודדים היזמים בתחום. עם איום מוחשי של חילוט ערבויותיהם בידי רשות החשמל, אם לא ישלימו פרויקטים קיימים בזמן. דרישה זאת יכולה הייתה להיות הגיונית בזמנים הגיוניים, אבל זה אינו המצב.

אם ימומש איום זה, תעשיית האנרגיה הסולארית בישראל, הכוללת כ־150 חברות המעסיקות כ־5,000 עובדים, תסבול מהפסדים כבדים ותיאלץ לפטר עובדים רבים. כדי למנוע שיעור אבטלה שלא חווינו כדוגמתו, קריסה של חברות ופגיעה קשה בתעשייה ולאור המגמה הכללית העולמית של מעבר לאנרגיה ירוקה, נדרשים שני צעדים עיקריים:
1. הארכת תוקף האסדרות הקיימות: רשות החשמל צריכה להודיע באופן מיידי וברור על דחיית ביצוע מועדי המערכות הסולאריות בחצי שנה לפחות. צעד חיובי ראשון עשתה הרשות בהחלטתה להאריך את תוקף האסדרה לייצור אנרגיה סולארית על גגות מסחריים בגודל של עד 3,000 מטר, בתעריף של 45 אגורות לקוט"ש, עד לסוף 2020. על רשות החשמל להמשיך בכיוון זה ולתת לעסקים הפועלים בתחום זמן להשלים את הפערים, בלי איום החילוט מעל לראשם.
2. קביעת תוכנית עבודה לטווח ארוך: היזמים בענף סובלים כבר שנים מהיעדר חזון לענף ומהיעדרן של תוכניות עבודה לטווח ארוך. משבר הקורונה מחדד מצב זה ומחייב את רשות החשמל לייצר תוכנית עבודה ברורה לשנתיים הקרובות - עד סוף 2020, ו־2021 היזמים בענף צריכים לדעת מה ההנחיות, המכסות והתעריפים לטווח הארוך. חייבים לתת לענף ודאות מסוימת, והארכת מכסות לבדה אינה מספיקה.
מדינת ישראל אינה נדרשת להכניס את היד לכיס כדי לסייע לתעשיית האנרגיה הסולארית, היא רק צריכה לתת לה לעבוד - לטובת כולנו.

הכותב הוא יו"ר גרינטופס נטו, העוסקת בייזום פרויקטים ומערכות מסחריות במגזר הסולארי בישראל