בצהרי יום בסוף יוני, היה נראה לרגע שהמשיח בפתח. לאחר שנים ארוכות של מאבק, שבמסגרתו הוגשה גם עתירה לבג”ץ, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי המדינה תקים מערך בחינות הלכה ממלכתי לנשים, המקביל להסמכת הרבנים על ידי הרבנות הראשית. כלומר נשים למדניות, מורות הלכה שהקדישו את חייהן ללימוד ולהעמקה בתורה ובהלכה, יוסמכו במבחנים מקבילים למבחני הרבנות. 

זו הייתה בשורה שקשה להפריז בחשיבותה ורגע מכונן של ממש. לא נותר אלא להצדיע לאותן נשים על הנחישות, הדבקות במטרה והחזון מעורר ההשראה. חשוב להבין כי מתווה היועץ המשפטי עוסק בהקמת מערך ממלכתי מחוץ לרבנות הראשית, וכי הרבנות הראשית נתנה את הסכמתה לכך. בעקבות הבשורה, העולם הליברלי דתי צהל כולו, תומכים מחוצה לו הריעו ובירכו, והיה נראה כי ההיסטוריה נכתבת ברגעים אלו ממש. 

אלא שיום לאחר מכן הודיע הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף כי הוא מתנגד להודעת היועץ המשפטי וכי אם הרבנות תחויב לבחון נשים, יופסקו במחאה גם הבחינות לגברים עד לאישור חוק עוקף בג”ץ שימנע את המהלך.

נשות הכותל. צילום: מרק ישראל סלם
נשות הכותל. צילום: מרק ישראל סלם

לנו, נשות הכותל, התרגילים האלו ידועים היטב. כך בדיוק קרה עם מתווה הכותל, אשר בא להסדיר את הסדרי הניהול והתפילה בכותל המערבי ולהעניק מקום שוויוני ומכבד גם לנשים במקום הקדוש. מתווה הכותל היה כבר עובדה גמורה, והוא אושר על ידי המפלגות החרדיות וממשלת ישראל. ברגע האחרון, ובלחץ גורמים שונים, בוטל המתווה לפני שלוש שנים ונותרנו עם כותל מערבי אשר מנוצל על ידי גורמים כאלו ואחרים ליצירת עימותים, התנגשויות, סכסוכים ואלימות מדי חודש בחודשו. 

ועם זאת, ואף שהמאבק על הכותל המערבי נמצא עדיין בעיצומו, מאבקן המוצלח של מורות ההלכה הלמדניות, ההמשך הישיר של מהפכת לימוד התורה המבורכת לנשים, מלמד גם אותנו עובדה אחת חשובה: הרכבת כבר יצאה מהתחנה. העולם בו נשים מופלות ומודרות מחיי הרוח, מהשיח, מחלקים מחיי ההלכה והפולחן הדתי – הולך ונעלם. הגלגל לא ישוב לאחור. מורות ההלכה ייבחנו ויוסמכו, גם אם הרב הראשי לישראל מצהיר כי לא יאפשר זאת. נשים יתפסו חלק גדל והולך בחיי הרוח והמעש היהודיים. 

אנחנו, נשות הכותל, ברובנו המוחלט איננו מורות הלכה. אנחנו נשים מאמינות, מכל זרמי היהדות, המבקשות בסך הכל מקום לתפילה בכותל המערבי, להתפלל בו כדרכנו. אנחנו מבקשות את מה שנראה טריוויאלי כל כך לנשים דתיות רבות היום: הזכות לקרוא בתורה ולעלות לתורה. כך כבר 31 שנים. 

אנחנו מאמינות כי גם כאן המאבק יצלח, ונשים יקבלו את מקומן הראוי ליד הכותל המערבי. בסופה של דרך, גם אם תארך, נשים יוכלו להתפלל בקול בכותל, לקרוא בתורה ולעלות לתורה, בדיוק כפי שרבות עושות בשבתות ובמועדים בכל הארץ. המהפכה הנשית כבר כאן. הכותבת היא מנכ"לית נשות הכותל.