במשך חודשים מספרים לנו שמעבר לכמות הבדיקות הנדרשות יש חשיבות כבירה למערך החקירות האפידמיולוגית, כדי לקטוע באופן יעיל את שרשרת ההדבקה. כדי לעמוד ביעדי הבדיקות היומיות המוסד הקים חמ״ל ויצא למבצע חובק עולם להשגת מטושים, ריאגנטים ועוד. בנוסף, הפעילו, וחזרו להפעיל, מעקב מבוסס מיקום של מכשירים סלולריים על-ידי השב״כ. ומה עשו כדי לייעל את מערך החקירות האפידמיולוגיות במשרד הבריאות? לגייס סטודנטים.

במוצאי שבת נחשפנו למאחורי הקלעים של המאמץ בחדשות 12, במהלכו התראיינה אחות במערך, והציגו לנו איך המערך עובד. אחיות משרד הבריאות קורסות תחת העומס. אחיות נוספות, כמו זו מטיפת חלב שהוצגה בכתבה, מגוייסות לטובת המערך, על חשבון ביצוע עבודתן הרגילה. בנוסף, וכדי לעמוד בעומסים, שר הבריאות הנכנס, יולי אדלשטיין, החליט לגייס עוד 300 עובדים לטובת תגבור המערך. אבל מה עם גיוס של טכנולוגיה?

מהכתבה עולה, שחלק לא מבוטל מהזמן מנותב לטלפונים וניסיונות להשגת מענה מאנשים. לאחר מכן התחקור עצמו, אשר סובל מחוסר שיתוף פעולה. ולבסוף העברת המידע שנאסף ונכתב על נייר, לעובד אחר שיקליד את הנתונים במחשב. לא צריך להקים מערכי מכירות חובקי עולם בהייטק כדי לדעת שיש טכנולוגיות, שיכולות לייעל את המערך בצורה דרמטית, ולהשיג את המידע הנדרש ולעבד אותו בצורה מהירה. 

חמש נקודות למחשבה עבור משרד הבריאות שיאפשרו לקצר באופן משמעותי את זמן החקירות האפדימיולוגיות:

שימוש במערכות חיוג אוטומטיות. מערכת שמחייגת במקביל לכמה מספרי טלפון בהתאם ליכולת של מערך הטלפנים לקבל שיחות, וברגע שיש מענה, מחברים את השיחה לנציג פנוי בצד השני של הקו. הנה אפילו עוד ״טיפ״ שיגדיל את אחוז המענה, מאנשים כמוני שנוטים לא לענות לשיחות ממספרים חסומים או לא מוכרים. אפשר לשלוח SMS לפני השיחה (או Whatsapp אם אתם רוצים להיות ממש מעודכנים) שבעוד מספר דקות נציג משרד הבריאות ייצור קשר מהמספר הזה והם מתבקשים לענות.

חיוב כלל הציבור בהתקנת אפליקציית ״המגן״. בכניסה לעסק או למקום עבודה לא רק שתדרש למדוד חום ולחבוש מסיכה, אלא גם להציג אישור מתוך האפליקציה של ״המגן״ שלא נחשפת לחולה מאומת, מידע שמתעדכן בזמן אמת.

Crowdsourcing - במקום לגייס מספר קבוע ומוגבל של עובדים נוספים, ניתן לגייס ולהכשיר עובדים מהבית, שכל מה שהם צריכים זה מחשב וטלפון. הם יתוגמלו בהתאם לכמות העבודה שלהם בפועל. וכך נקטין באופן משמעותי את צוואר הבקבוק שכרגע חסום במספר הטלפנים הקיים. ניתן להכשיר ולבחון את אותם מתשאלים בתוכנות למידה עצמית ומבחנים, וכך לייצר יכולת דינאמית לביצוע התחקורים ותיעודם. איך זה יכול להראות בפועל? אנשים שגויסו ועברו הכשרה מרחוק, יקבלו שיחה על-ידי המערכת. ייתכן אפילו ומספר אנשים יקבלו במקביל, והראשון שעונה, "זוכה" בשיחה. 

שימוש בבינה מלאכותית וצ׳ט בוטים. ההערכה (הלא מדעית שלי) היא שחוק פארטו יעבוד גם במקרה הזה, ואפשר לייצר עצי החלטות עם השאלות הרלוונטיות שיצליחו להביא את המידע הנדרש במרבית המקרים. הטלפנים והטפלניות יחוברו אוטומטית באותם מקרי קצה שהמערכת לא יודעת להתמודד איתם. בין אם זה סיטואציות שלא נלקחו בחשבון, או אנשים שמדברים בצורה שהמערכת לא מצליחה להבין וכדומה. 

הטמעת כלי ניתוח מבוססי ביג דאטה. בעולם שהנתונים נאספים ונשמרים בצורה הנכונה, ניתן יהיה להצליב בין נתונים שהתקבלו מאנשים שונים ומתייחסים לאותו האירוע, ולייצר ״דגלים אדומים״ וקבלת תמונה נרחבת יותר לגבי אותו אירוע הדבקה פוטנציאלי. 

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק בחברת הסטארטאפ Planck