הבחירה המצוינת לטעמי של שר החינוך אלוף (במיל') יואב גלנט, למנות למנכ"ל משרדו את אל"מ (במיל') עמית אדרי, העלתה שוב לכותרות את השאלה אם מנהל בית ספר, מנהל אגף חינוך או מנכ"ל משרד החינוך חייבים להיות אנשי חינוך בהכשרתם, במקצועם ובניסיונם.

זהו ויכוח ישן, והתשובה הרווחת היא כן. כלומר, יש שיאמרו שמנהל בית ספר חייב להיות קודם מורה, שמנהל אגף חינוך ברשות מקומית חייב להיות איש חינוך ובעל השכלה ורקע בתחום, ושמנכ"ל משרד החינוך חייב להיות מנהל בית ספר לשעבר ואיש חינוך ביסודו.

כמי שחי ומכיר היטב את מערכת החינוך זה עשרות שנים וכמעט מכל זווית אפשרית, אינני סבור כך. בעבר, כאשר בחרו מנהל למוסד חינוכי, יצאו מנקודת הנחה שהמורה המצליח ביותר יכול להיות מנהל מוצלח, אך דוגמאות רבות הוכיחו שאין זה כך בהכרח, ושאין מתכון מנצח לכל מצב ומקרה. אם נשווה לרגע לעולם הספורט, האם שחקני הכדורגל הטובים ביותר, כוכבי העל, יהפכו למאמנים הטובים ביותר? ברור שלא. יתרה מכך, חלק מהמאמנים המצליחים אפילו לא היו שחקני ליגת על - דוגמת אברם גרנט ואלי גוטמן, שאימנו בין השאר את נבחרת ישראל.

שר החינוך יואב גלנט בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)
שר החינוך יואב גלנט בהצהרה בצאת חג השבועות (צילום: צילום מסך)

ניהול בכל תחום הוא מקצוע בפני עצמו, שמחייב גם תכונות אישיותיות מתאימות. ההיבטים הארגוני־לוגיסטי, הכספי, יחסי האנוש, יכולת קבלת ההחלטות תחת לחצים, קביעה נכונה של סדרי עדיפות תוך ראייה גם לטווח רחוק - הם מרכיבים הכרחיים עבור כל מנהל מצליח. כך נוצרו לא אחת צוותי ניהול מוצלחים למוסדות חינוך, שהיוו שילוב של אנשים בעלי כישורים ניהוליים שונים ומשלימים.

אמחיש מתוקף ניסיוני כמנהל תיכון בליך ברמת גן: כשנה לאחר שצבי בר נבחר לראשות העיר רמת גן, הוא ביקש למנות את משה בודאגה, אלוף משנה (במיל') שהגיע ישר מצה"ל, מתחום הבינוי, לתפקיד מנהל אגף החינוך בעירייה. בודאגה היה עד אז רחוק מאוד מתחום החינוך. אנשי החינוך בעיר והעיתונות המקומית התנפלו על הנושא, וזכורה לי היטב כותרת אחת שזעקה: "בודאגה - בלתי מחונך". בר התקשר אליי ושאל לדעתי. השבתי לו בלא היסוס שבראש המערכת יכול לעמוד ולהצליח גם יוצא צבא עם רקע ניהולי וללא רקע בחינוך, כשרצוי שיהיה לידו איש חינוך שיוכל לתרגם לו את שפת החינוך. מאז בודאגה ניהל בהצלחה את אגף החינוך במשך 24 שנים (גילוי נאות: אני מוניתי ליועץ הפדגוגי שלו בנוסף לתפקידי כמנהל תיכון, ולימים, כאשר נבחרתי לראשות העיר, מיניתי אותו לתפקיד מנכ"ל העירייה).

אין לי לפיכך אלא לברך את השר גלנט על מינויו של אדרי כמנכ"ל בעל יכולות ניהוליות וארגוניות מוכחות. ההחלטה הנוספת של שר החינוך, למנות צוות מייעץ בתחומים פדגוגיים, היא החלטה נכונה, שבאה להשלים את מהלך מינוי המנכ"ל, ובכך להבטיח את הניהול המיטבי של מערכת החינוך. עבורי העיסוק בחינוך היה תמיד סוג של שליחות, ואני חוזר על המשפט שאמרתי מאז ומתמיד: "החינוך של היום הוא הביטחון של מחר".

הכותב שימש מנהל תיכון בליך רמת גן במשך 20 שנה וכיהן כראש עיריית רמת גן