ברוח הדרישה בעולם להסיר פסלים של דמויות שנויות במחלוקת, יש בימים אלה מי שדורשים להסיר את פסלו של משה קצב, נשיא המדינה לשעבר שהורשע בעבירות אונס ועבירות מין נוספות, משדרת פסלי הנשיאים במשכן הנשיא בירושלים. הדרישה להסיר את פסלו של קצב כבר הגיעה בשנת 2011 לשולחן ועדת השרים לסמלים וטקסים בממשלה. הוועדה דנה בבקשה, אך פסלה אותה. אז היוזם היה הנשיא שמעון פרס ז"ל. 

נכון לימים אלו, ברוח המחאות בארצות הברית על מותו של ג'ורג' פלויד, ובשם תנועת Black Lives Matter, פסלים רבים מופלים על ידי ההמון הזועם במטרה למחוק את מורשתם של אלו הנתפסים על ידם כגזענים/ נצלנים/ מדכאים. כך למשל, הופל הפסל באנדרטת כריסטופר קולומבוס בעיר ריצ'מונד בווירג'יניה, ובערים אחרות שבהן מוצג פסלו של קולומבוס - הוא עבר השחתה קשה משום שהוא, האיש שגילה את אמריקה, נתפס כיום כמי שדמותו "מייצגת רצח עם", ובשל פשעים נגד האנושות שביצע כלפי האוכלוסייה הילידית באמריקה. גם באירופה פסלים של מלכים ומנהיגים עוברים השחתה, למשל בבריטניה, פסלו של ראש הממשלה וינסטון צ'רצ'יל רוסס בגרפיטי שתיאר אותו כגזען. בעיר בריסטול שבמדינה הושלך לים פסלו של אדוארד קולסטון משום שהיה סוחר עבדים. 

סילוק האנדרטאות או הפסלים מעורר רגשות מעורבים רבים. התומכים במעשה מאמינים כי בכך יימחק זכרם של אותם האנשים, ובכך תשתנה המציאות. הם צודקים בדבריהם. הם ישנו את העתיד. הדורות הבאים כבר אולי לא יכירו את פועלם של אותם אישים. אך בכך גם טעותם המהותית: אם העולם לא ידע את מה שהיה, כיצד ילמד להימנע מאותם מעשים? או כפי שציטט הנשיא טראמפ את הפילוסוף הספרדי ג'ורג' סנטיאנה בגינויו את מעשי הוונדליזם באנדרטאות: "אלו המתכחשים להיסטוריה שלהם, מועדים לחזור עליה". 

אם למשל היינו מוחקים מההיסטוריה את ספרו של אדולף היטלר "מיין קאמפ", האם היינו מצליחים בכך למחוק את האנטישמיות ושנאת היהודים מהעולם? האם היינו משפיעים על משנתם של הממשיכים בדרכו? התשובה ידועה. עצם קיומו של הספר מנציח ומשמר את העבר, ועל כל עם לזכור היטב וללמוד את עברו. על כן, גם פסלו של קצב צריך להישאר לדעתי בגלריית הנשיאים במשכן - כתזכורת לתרומתו הציבורית, אך בעיקר כתזכורת למעשים הקשים שביצע בנשים, שבגינם הורשע וריצה חמש שנים בכלא. את זה פסלו יסמל. כחברה דמוקרטית וסובלנית, עלינו לקבל את העובדה שגזר הדין ניתן בבתי המשפט, ולא במשפט שדה, והמציאות של היום היא זו שתכתיב את המחר.