סוף ידוע מראש: עוד לפני שנורה הכדור הראשון בקרב בין השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי לבין פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, ליצמן ודרעי הם המנצחים. אסור לטעות לרגע. למרות שליצמן כבר לא שר הבריאות, יש לו השפעה גדולה בהרבה על ראש הממשלה מזו שיש לשר הבריאות יולי אדלשטיין. כששר הבינוי והשיכון ליצמן תובע מראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את גמזו מתפקיד פרויקטור הקורונה, הפרופסור צריך להיות מודאג.

הקריאה של ליצמן היא רמז עבה עבור גמזו שעליו להתיישר על פי דרישותיו. במצב השברירי שבו נמצאת הקואליציה, נתניהו יתקשה להתעלם מקריאתו של השר, ואין סיכוי שהוא יעדיף את גמזו על פניו. אם גמזו חושב שההחלטות שהוא מקבל יכולות להתבסס רק על שיקולים מקצועיים, הוא טועה או שהוא תמים.

בהרכב הנוכחי של הממשלה גם ליצמן וגם דרעי הם בעלי הבית האמיתיים, לפחות בכל מה שקשור לגורלם של המצביעים שלהם. פרופ' גמזו כנראה לא העריך את עוצמתן של המפלגות הדתיות והחרדיות. הקביעה שלפיה טיסה לאומן בעת הזאת היא סכנה ברורה ומיידית, היא בניגוד לאינטרסים של שני השרים.

יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אבי המנוח לימד אותי שישנם כישלונות ידועים מראש, שחשוב להקפיד להימנע מהם. אחד מהם הוא לבקש מאדם לפעול נגד האינטרסים של עצמו. פרופ' גמזו לא מבין כנראה שלא ליצמן ולא דרעי יכולים לתמוך בהחלטה שתמנע יציאה של עשרות אלפי חסידים לאומן, גם כשברור להם שכשהחסידים יחזרו לארץ הם עלולים להפוך למוקד הדבקה.

פרופ' גמזו מתגאה בכך שראש הממשלה מעניק לו לפי שעה גיבוי מלא. הוא רק לא לוקח בחשבון שמדובר כנראה בגיבוי זמני. כשנתניהו יחליט לתמוך בעמדתו של השר ליצמן, לא תהיה לגמזו כל ברירה והוא יצטרך להניח את המפתחות ולחזור לתפקידו הקודם כמנהל המרכז הרפואי איכילוב.
במקרה כזה נתניהו יחסוך לעצמו עימות עם ליצמן ודרעי, שבכוחם לקבוע אם נלך לבחירות, ובעיקר אם יהדות התורה וש"ס ימשיכו להיות שותפות טבעיות של הליכוד גם בממשלה הבאה.

גמזו קיבל על עצמו את המשימה להיות פרויקטור הקורונה כנראה בלי שבדק ביסודיות את הדשא במגרש לפני שעלה לשחק עליו. לפרופ' גבי ברבש זה לא היה קורה. ברבש היה בודק היטב מי השחקנים המרכזיים על המגרש, ומבין שבמקרה הזה אף לא אחד מהם מתחלף במחצית, מה גם ששיקול דעתם של השחקנים חשוב הרבה יותר משיקול דעתו של השופט.

אני מתרשם ששעון החול של פרופ' גמזו הולך ואוזל. בעיקר מהרגע שבו הוא הזדרז להצהיר שאין לו כוונה לחזור בו מההחלטה למנוע יציאה המונית של חסידים לאומן. לא ברור לי איך זה מתיישב עם העובדה שרק בימים האחרונים המריאו לאומן יותר מ־80 טיסות שעליהן יותר מאלפיים חסידים, שיחזרו לבתי הכנסת. לא צריך להיות מומחה לאפידמיולוגיה כדי לדעת מה המשמעות המעשית לכך.

חסידי ברסלב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חסידי ברסלב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההצהרה שגמזו הזדרז להצהיר דחפה אותו לפינה, והיא לא תאפשר לו להישאר בתפקיד דקה אחת נוספת אם ראש הממשלה יתערב ויהפוך את החלטתו. המחויבות לליצמן ולדרעי חשובה לנתניהו הרבה יותר מהמקצוענות של גמזו. אם גמזו יחליט להניח את המפתחות, זו רק שאלה של זמן עד שנתניהו ימצא פרויקטור חדש לקורונה. ייקח לו הרבה יותר זמן למצוא שותפים כמו ליצמן ודרעי, שבזכות תמיכתם הוא יוכל להרכיב גם את הממשלה הבאה.

הכותב הוא ממייסדי "יושרה לישראל", משפטן ולשעבר מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויו"ר אגודת העיתונאים