ברכות! סוף סוף הצלחנו לנצח את נגיף הקורונה ובמקביל, כמובן, להוריד את שיעור האבטלה בצורה דרמטית. כעת הוא עומד על פחות מ-4%. גם הגירעון ירד ונמצא מתחת ל-3% מהתוצר. לא מאמינים? תשאלו את רה"מ ואת רה"מ החליפי שהחליטו לדחות בארבעה חודשים את ההכרעה על תקציב המדינה. כנראה הם סבורים ובטוחים שאנחנו חיים בגן עדן אמיתי עלי אדמת ארץ ישראל, אחרת אין שום הסבר הגיוני להתנהלות שלהם בחודשים האחרונים. 

כשכאלפיים ישראלים נדבקים מידי יום וביניהם, אגב, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה וסגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן, כששירות התעסוקה מזהיר כי שיעור האבטלה בישראל בסוף שנת 2020 יעמוד על 12% (ולטעמי הם נורא אופטימיים), כשהמדינה נמצאת בגירעון תקציבי של 10%-15% מהתוצר - אין ספק שאף מנהיג אמיתי לא היה מכניס את המדינה למצב של אי וודאות פיננסית ופוליטית. 

כשהנתונים הם כאלה, כל מה שאמור להעסיק את מקבלי ההחלטות הוא איך מוציאים את העגלה מהבוץ, אבל כפי שזה נראה כרגע, זהו בערך הדבר האחרון שמעניין אותם. בסולם החשיבות מ-1 עד 10 כש-1 זה כלל לא חשוב ו-10 זה מאוד חשוב, טיפול במשברים הבריאותי והכלכלי נמצא אצלם איפשהו בין מינוס 1 למינוס 1000. 

בעת הזו, כנראה, כל מה שמדאיג את נתניהו זה מתי לפרק את הממשלה, ואת גנץ - איך לדחות את הקץ עוד טיפה. לאף אחד במערכת הפוליטית אין אפילו צל של ספק, שתהיינה בחירות מוקדמות, והשאלה היחידה היא - מתי הן תתקיימנה.

לאור זאת רציתי להציע שתי הצעות פרקטיות לבוחרים ולנבחרים:

  1. רק לאחרונה גילינו שוב, כי אין שום הבדל מעשי בין מנהיגי הימין למנהיגי השמאל. הכל רטוריקה, רעש וצלצולים: נתניהו ויתר על החלת הריבונות, שאותה הבטיח לציבור הימני במשך כמה קמפיינים של בחירות. בנט ושקד יושבים בלי שום בעיה בישיבות האופוזיציה עם נציגי הרשימה המשותפת. נציגי המפלגות החרדיות, שנכנסות לבלוק הימין המפורר שרים שירי הלל לנציגי הרשימה המשותפת ולהיפך. יש עתיד מקיימת מגעים עם המפלגות החרדיות והרשימה עוד ארוכה.

    לכן, הציבור בישראל יצטרך לחשוב ביום הבחירות במונחים שונים ממה שחשב עד כה. הפעם, ההכרעה האמיתית צריכה להיות בין אלו שיוכלו לנהל טוב את המדינה לאלו שלא, בין אלו שיוכלו לקבל החלטות נכונות, שיש להם ניסיון מוכח בניהול, שהם בולדוזרים אמיתיים לאלו שלא. הפעם, הבוחרים יצטרכו להתעלם מכל השיקולים הזרים, כמו מראה חיצוני של המועמד, שליטה שלו בשפה האנגלית וכושר הביטוי שלו ולקבל החלטה קרה ומחושבת - האם הוא יוכל או לא יוכל להיות זה שיציל את המדינה.

  2. למנהיג שייבחר הייתי ממליצה להקים ממשלה אחרת לחלוטין מכל מה שהכרנו עד כה. זאת חייבת להיות ממשלה מצומצמת, עם לא יותר מ-21-22 שרים, כשכשליש מהם, במשרדים כמו משרד האוצר, הבריאות, החינוך, המשפטים, הרווחה ועוד, יהיו מומחים מבחוץ ולא פוליטיקאים. רק אז נוכל באמת לשפר את המצב שאליו נקלענו בחודשים האחרונים, ושכעת נראה יותר ויותר כדהירה עיוורת לתהום.