איראן החליטה לשלוף בפרהסיה את ציפורניה. היא מאיימת בגלוי על ממלכת בחריין בהתקוממות האוכלוסייה השיעית נגד שליטיה בגלל הסכם השלום עם ישראל. קודם לאיום הזה היא תקפה בחריפות את איחוד האמירויות בגלל אותה סיבה, ועוד קודם לכן היא כינסה על אדמת לבנון מפגש של ראשי טרור כדי לתאם את ההתנגדות להסכם הנורמליזציה עם ישראל. במסגרת זו נפגשו איסמעיל הנייה מחמאס וחסן נסראללה מחיזבאללה. כך נולדה חזית ההתנגדות בחסות איראן.

נאום נסראללה (צילום: רשתות ערביות)

אחרי שלושה עשורים שלא דרכה בלבנון שום אישיות פלסטינית הגיע הנייה לביקור. הסיבה המוצהרת היא לפגוש את כל הפלגים הפלסטיניים באזור, כדי לתאם את המאבק הפלסטיני בגל הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל. בפועל, הנייה ניצל את ביקורו ונפגש עם דמויות מרכזיות כדי לקדם את אג’נדת ההתנגדות. בין היתר, הוא פגש את יו”ר בית הנבחרים הלבנוני, נביה ברי, את ראש שירותי הביטחון, עבאס אברהים, את המנהיג הדרוזי ג’ונבלאט, את ראש הממשלה היוצא חסן דיאב ועוד. כמו כן, הוא סייר במחנה הפליטים הגדול בלבנון, עין אל־חילווה, והתקבל שם בתשואות.

גולת הכותרת של פעילות הנייה, ואולי אפילו המטרה העיקרית של ביקורו בלבנון, הייתה הפגישה עם נסראללה: פסגת ראשי טרור על אדמת לבנון. סביר מאוד שאיראן מעוניינת בתיאום מהלכים בין שני הארגונים שהיא נותנת להם את חסותה. סביר גם שהיא העבירה לשני הארגונים הנחיות כיצד לתאם את המהלכים ביניהם.

איראן מנצלת את הקרע שבין חמאס לרשות הפלסטינית כדי לחבר את הארגון המורד מעזה לזרוע העיקרית שלה במזרח התיכון, חיזבאללה. הנייה, ברגע של התנשאות, במחנה עין אל־חילווה, איים על ישראל בסגנונו הבוטה של נסראללה בזמן מלחמת לבנון, שאמר שהטילים שלו יגיעו הרבה מעבר לחיפה. בהתאמה, הנייה אמר שטילי ארגונו מגיעים הרבה מעבר לתל אביב. אין להקל ראש באיומים הללו.

דבריו של הנייה ופגישתו עם נסראללה עוררו זעם בלבנון, אבל לא בדרג הרשמי. שרים לשעבר, התקשורת, אישים ידועים, מנהיג הכוחות הלבנוניים הנוצרים – כל אלה טענו שדבריו של הנייה מסכנים את הביטחון הלאומי הלבנוני, והם הזמינו אותו לומר את דבריו אצלו בבית, ולא אצלם בלבנון.

עזה תלויה בנו בעבותות. חמאס חייב לדעת שסנכרון מהלכיו עם הגרוע באויבי ישראל, נסראללה, לא יעבור בשתיקה. חשוב להבהיר למנהיגי חמאס, אולי דרך המצרים, שאי אפשר לתפוס את המקל בשני קצותיו. ישראל מעוניינת ברגיעה מול עזה ומוכנה להושיט עזרה דווקא היום עם הקורונה. אבל זה לא יקרה כאשר הנייה רוקם תככים עם איראן דרך חיזבאללה. רוח חדשה נושבת במזרח התיכון, ולהתייצב נגדה זה לקחת סיכון שאיש לא יודע את תוצאותיו.