פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך אתמול הייתה הכרחית לטובת בריאות נפשם של ילדינו הרכים, מתוך הבנת הצרכים ההתפתחותיים שלהם ומתוך אחריות לצמצום הנזקים הרבים שהסגר ייצר ברמה כזו או אחרת. פעוטות בגיל הרך זקוקים לשגרה יציבה, לסדר יום, לפעילויות רציפות והמשכיות מותאמות גיל ותומכות בהתפתחות, ולמחנכות פנויות, זמינות רגשית לתת להם מענה רגיש ומתחשב. ילדים בני 3 ומעלה זקוקים למרחב הגני כדי לעבד את המציאות בסביבה ילדית מוגנת שזו הווייתה.

ילדי הגיל הרך כולם זקוקים לנשות המקצוע המסורות שיהיו שם בשבילם באופן שהן מוכשרות לו, לתמוך בהתפתחות שלהם, בקשר בין־אישי, במבט מתפעל, מתרגש, צוחק וזוכר, שואל שאלות ופנוי לתשובות. נשות המקצוע של הגיל הרך מצדן, גננות וסייעות גם יחד, זקוקות לדעת שיש מבוגר אחראי שמחזיק את המערכת ועושה לילות כימים כדי לדאוג שהמערכת הזו תהיה פתוחה באופן סדיר ורציף לאורך כל השנה. על מנת לייצר שגרה חינוכית יציבה בימי קורונה, משרד החינוך ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים האחראי על הסייעות ועל מסגרות לידה עד 3 צריכים להכריז על מערכת החינוך מלידה עד 6 כעל מערכת חיונית הפועלת במתכונת חירום בכל מצב ללא תלות במספר החולים.

כמו כן, יש להכריז על הגננות והסייעות כעל עובדות חיוניות, הלב הפועם של החברה. יש לתגמל אותן בהתאם, לדאוג לרווחתן ולתת להן את כל התמיכה שהן זקוקות לה כדי שיצאו לעשות את מה שהן הוכשרו לו ויודעות לעשות הכי טוב, לחנך, להיות שם עבור כל ילד וילדה, לאפשר להם ליזום, לשחק בחול, לריב עם חברים ולהתפייס איתם, להתפעם מגילוייהם, משאלותיהם ומכיווני החשיבה שלהם, לזמן להם מרחבים שיציתו את הסקרנות והיוזמה לחקור את הסביבה שלהם. לצורך השלמת המהלך יגויסו צוותים משלימים שיוכשרו תוך כדי עבודה כדי להיות שם יום־יום עבור הילדים של כולנו.

לוחם זכויות האדם פרדריק דאגלס כתב: "קל יותר לבנות ילד חזק מאשר לתקן אדם שבור". יש לנו את כל המשאבים האנושיים לבנות ילדים חזקים. נשות הגיל הרך מוכנות לעשות לילות כימים כדי לבנות מתווה אידיאלי למצב הקטסטרופלי. גננות וסייעות פועלות כל יום במציאות משתנה ובחוסר ודאות, הן יצירתיות, מלאות רעיונות ויותר מהכל, הן נשות מעשה. ניתן לייצר שגרה יציבה למרות הקורונה, ושגרה כזו היא מכונת הנשמה לחברה הישראלית כולה.

הכותבת היא ראש תחום גיל הרך בקרן לעידוד יוזמות חינוכיות