לאחרונה דיווחו כוחות צה"ל שמנהרה התקפית, שנחשפה בגבול רצועת עזה, הושמדה על ידי ישראל. זוהי הודעה אירונית, כי מי שהשמיד את המנהרה הוא למעשה גם מי שמימן את בנייתה. לאורך שנים סייעו הכספים הקטאריים בבניית כוחו הצבאי של חמאס ברצועה, מעל ומתחת לאדמה. במהלך השנה האחרונה העבירה ממשלת ישראל לרצועת עזה 150 מיליוני דולרים מממשלת קטאר, ועוד יותר ממיליארד דולר משנת 2012 בתמורה ל"קניית שקט" מחמאס.

פיצוץ בלון התבערה בערד (צילום: משטרת ישראל)

תמוה כיצד ממשלת ישראל - שהמלחמה בטרור היא ערך עליון עבורה, וכורח הישרדותי – החליטה לשמוט את אחד מעמודי התווך של המלחמה הזו: חסימת צינור הכסף לטרור. כיצד הסכימה הממשלה שעבודה מאומצת של גורמים רבים הפועלים במשך שנים לחניקת הזרמת הכספים לחמאס - תרד לטמיון, ואיתה גם הכבוד הלאומי וההיגיון? ממשלת ישראל סבורה כי בעזרת המימון הקטארי ניתן למנוע סבב מלחמה נוסף עם חמאס ולהקל את חיי התושבים ברצועה. אך מדובר באיוולת - לא ניתן לפתור בעיה עם בעיה. קטאר היא אחת האויבות המסוכנות לישראל, ולכל מדינות המפרץ שאיתן ישראל מנרמלת יחסים. למרות שהממשל הקטארי מקפיד על מעטה של פתיחות למערב, קטאר היא המדינה השנייה בעולם בהיקף מימון הטרור והיא חותרת תחת כל משטרי האזור. מאחורי קטאר רקורד מרשים של מי שמימנה כמעט כל ארגון ג'יהאדיסטי קיצוני.

מכונת הכסף הקטארית מצליחה להלבין את תדמיתה בעיני העולם וחולשת על עולמות התקשורת, התרבות, הספורט והצבא, כולל סיוע במימון תעשיית הנשק בארצות הברית. לאחרונה ביקשו הקטארים מארצות הברית לרכוש ממנה מטוסי חמקן, ושיתוף הפעולה הנוכחי בין ישראל לקטאר מספק רוח גבית למהלך שעלול לערער את יציבות האזור.

למרות הזרמת הכספים, המצב הכלכלי של תושבי עזה ממשיך להידרדר. למעשה, המשך מעבר מזוודות הכסף מונע כל התגברות של תסיסה פנימית שהחלה לבעבע בקרב הציבור העזתי נגד ההנהגה. מה שנתפס בעיניים מערביות כסיוע, נתפס בקרב העזתים ובעולם הערבי כניצחון של חמאס וכחולשה ישראלית. מתי נבין שחמאס הוא ארגון טרור המונע מאידיאולוגיה רצחנית, ולא יחדל מפעולותיו תמורת כל הון שבעולם?

שום דף מסרים של יועצי תקשורת ממולחים לא יוכל להפוך את ה"בקשיש" לחמאס לדרך פעולה לגיטימית. אנו דוחים את הקץ ונמנעים מעימות, אך ככל שיחלוף הזמן נקבל מולנו כוח שילך ויתעצם, בעיקר בגללנו. מצבא שביצע פעולות הרואיות ונועזות, מתוך עיקרון שלא מנהלים משא ומתן עם מחבלים, וסימן את הדרך לשאר העולם כי אפשר לנצח את הטרור, הפכנו לצבא החותר רק לרגיעה. נתניהו יודע היטב מה הפתרון לטרור, הוא כתב זאת בספריו: "נקודת המוצא למאבק נגד הטרור היא הסירוב הגמור להיכנע לתביעותיו". נותר רק לתהות: להיכן נעלמו עקרונות אלו?

תושבי עזה העניים הם האחרונים שייהנו מהכסף. קודמים להם מימון פעילותו הצבאית של חמאס, ופיטום כרסם של בכיריו. מיותר לציין שבתוך הסבך העזתי שום מנגנון בקרה לא יכול לוודא לאן ינותב הכסף. חמור מכך, אנחנו מאפשרים מעבר של מיליוני דולרים בלי לקבל תמורה ממשית. כיצד ייתכן שאפשרנו מעבר של דולר אחד ללא החזרת גופות השבויים והנעדרים? כיצד אפשרנו הזרמת כספים כשמדי כמה ימים ממשיכים בלוני נפץ ורקטות לעוף לעברנו ולהבעיר את השטח? מוטב שיחדלו בכירינו להשמיע דברי רהב על עוצמה צבאית וכוח הרתעה. אם הממשלה אינה יכולה להציל את תושבי העוטף מהסיוט היומיומי שהם עוברים, לפחות שתציל את מה שנותר מהכבוד הלאומי שלה ותפסיק לשלם לחמאס דמי חסות. 

הכותבת היא נשיאת ארגון "שורת הדין" הפועל בזירה המשפטית להגנה על מדינת ישראל