נגיף הקורונה הפחית את אטרקטיביות המגורים בערים. כך ניו-יורק חוותה גלי נטישה המוניים ומחירי הדיור בה הגיעו לשפל של עשור. הפגיעה בענפי התיירות, התרבות, הקולינריה וחיי הלילה, פגעה בערי עולם נוספות, ביניהן ברצלונה ולונדון.

בישראל, זאת תל אביב, העיר ללא הפסקה – אשר יצאה להפסקה. הפאבים שוממים, אין בתי קפה, הרחוב כבר לא שוקק. ציפי ברנד, סגנית רה"ע תל אביב, אמרה בראיון ביולי כי: "היתרונות הגדולים של תל אביב נעלמו, מרחף סימן שאלה מעל כל מה שהניע אותה". צעירים רבים יצאו לחל"ת או פוטרו, ואינם יכולים להרשות לעצמם מגורים בעיר היקרה. גם עבור מי שעדיין מחזיק בעבודתו, היתרונות של העיר הסואנת הופכים לחסרונות, והקירבה למרכזי תעסוקה לא רלוונטית כאשר עוברים לעבוד מהבית.

דולפינים מול חיפה (צילום: אורן סולומון באדיבות מחמלי)

מומחים מעריכים כי פנינו לאירוע ארוך, עם עוד גלי קורונה, אבל אני לא דואגת לתל-אביב, היא תסתדר. אך הצרות של העיר העברית הראשונה יכולות וצריכות להיות ההזדמנות של אחותה מצפון, חיפה. יש עוד עיר בישראל, היא נפלאה, טובלת בטבע, ליברלית, קוסמופוליטית - ועל רקע הקורונה, היתרונות שלה רק מתחדדים.

אנשים כמהים היום לדירות עם מרחב עבודה, חולמים על יציאה לגינה וקירבה לאדמה, חיפה מספקת את כל אלו ועוד. מחירי הדיור בה זולים יחסית ומאפשרים את חלל העבודה הכה נדרש בימנו, היא גם העיר הגדולה היחידה בארץ בה פועלת בה תחבורה ציבורית בשבת מאז ומעולם. בנוסף, מכל נקודה בעיר אפשר להגיע ברגל לטבע עירוני, לחורש מיוער בכרמל, לחופי הים הפראיים, לוואדיות עם מצוקים, חיות בר ושפע תצפיות טובלות בכחול-ירוק. 

נגיף הקורונה מתפשט בצפיפות ולכן פוגע בכל העולם בערים הצפופות, צפיפות התושבים בחיפה היא 4,400 איש לקמ"ר, לעומת פי שתיים מזה בתל אביב וירושלים. על פי משרד הבריאות, בחיפה בתחילת אוקטובר היה את שיעור חולי הקורונה הנמוך ביותר מבין עשרת הערים הגדולות בישראל.

שתי בעיות אקוטיות מפריעות לחיפה לממש את הפוטנציאל שלה: הראשונה זיהום האוויר התעשייתי. בזכות פעילות נמרצת של ארגונים ירוקים ופעילי איכות הסביבה נהיר לכל שאין מקום לתעשייה הפטרוכימית המזהמת בלב ריכוזי האוכלוסייה. בדיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' השנה, אמר פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, כי "עד סוף 2025 בז"ן (בתי זיקוק לנפט) לא צריכה להיות בחיפה", ודוח של חברת הייעוץ מקנזי, שהזמינה הממשלה בנושא, קבע כי סגירת בז"ן בשנים הקרובות תשתלם למדינה.

הבעיה השנייה שמעיקה על החיפאים, היא העדר מקומות תעסוקה ביחס לשפע במרכז. קיים פוטנציאל לבטל את החיסרון הקשה הזה בזכות העבודה מהבית. במעגל קסמים שקשה לפרוץ, צעירים שיש להם אפשרות מעדיפים לחיות במרכז, והפריפריה מתרוקנת מתוכן. הגירה פנימית של אוכלוסיות חזקות וצעירות למרכזי הערים היא תהליך עולמי, זה הזמן לבסס את חיפה כיעד אטרקטיבי למי שמחפש חיים אורבניים טובים, מעניינים, ובמחיר שפוי. ביסוס מעמדה של חיפה כבירת מטרופולין הצפון – יועיל גם לחיפה וגם למדינת ישראל. 

מאיר דיזנגוף, ראש העיר תל אביב, אמר בשנת 1932: “אין עיננו צרה בגודלה של חיפה ובהצלחתה. נשמח שתהיה לנו עיר נמל משוכללת ובנויה. אולם אנו מפחדים שעם גמר השכלולים בחיפה, כוח המשיכה שלה יהיה כה גדול שינהרו אליה כל הסוחרים”.  הקורונה שינתה את אופן התעסוקה, הצריכה והמגורים בכל העולם. הגיע הזמן גם בישראל, להרים את הראש למבט מאקרו, לשחק עם הקלפים שקיבלנו עקב הקורונה, ולשנות לטובה את פני המדינה, הגיע זמן חיפה.

יעל שנער (צילום: טל חפץ)
יעל שנער (צילום: טל חפץ)