הקורונה צפויה ללוות אותנו עוד זמן רב - זו הנחת העבודה במערכות ובממשלים רבים ברחבי העולם. לאור זאת, ניתן להניח כי הנשיא האמריקאי הנבחר ג'ו ביידן יבקש לבדל את עצמו מקודמו בתחום המדיני. ואם בתחום המדיני עסקינן, אזי המזרח התיכון הוא הזירה המועדפת להציג בה שינויים ותוכניות מדיניות.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

לפני כארבעה חודשים יצאה מועצת יש"ע בקמפיין נגד "תוכנית המאה" של טראמפ. שלטי חוצות ומודעות בעיתונות קראו "לא למדינה פלסטינית". יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני אמר: "בשום תוכנית עתידית לא נתמוך בהקמת מדינה פלסטינית בלב לבה של מדינת ישראל".

"תוכנית המאה" תתאדה בקרוב, ויו"ר מועצת יש"ע יצטרך לעדכן את היעדים המדיניים שלו תחת ממשל ביידן, ולעבור מהתאמת ציפיות למניעת אכזבות. בהנחה שהימין האידיאולוגי בליכוד מניף באופן מוגבל את הדגל המדיני, אזי הימין האידיאולוגי בציונות הדתית, שמקפיד לא לקפל את הדגל הזה אף לא לרגע, נכנס לכוננות ביידן כבר כעת.

נכון יהיה לעשות זום־אאוט ולבחון מה עובר בימים אלו על הציונות הדתית. ההתמדה והיסודיות הפכו את יו"ר ימינה נפתלי בנט מפרויקטור קורונה וירטואלי למועמד לגיטימי לראשות הממשלה. הקורונה היא עיסוק מצוין מבחינת בנט - נושא שעדיף לעסוק בו מהאופוזיציה הרבה יותר מאשר מהקואליציה. כשר בריאות או כשר אחראי לתכלול פעולות הממשלה בתחום המאבק בנגיף, בנט היה מחויב להציג תוצאות. כח"כ שלקח את הנושא לתועלת הציבור אין לו יכולת ביצוע, והוא יכול רק להרוויח. הקורונה היא כמובן סוגיה נטולת זהות דתית־לאומית, שמספקת לבנט הזדמנות לעסוק בנושא כללי. בכך הוא מייצב את עצמו כמי שמבקש לקרוא תיגר על מנהיגותו של נתניהו, בדומה ליאיר לפיד.

ימינה הפכה למעין כליא ברק לכל מי שמבקש להישאר ימני אבל מרגיש חוסר נוחות עם מנהיגותו של נתניהו, אם בגלל מצבו המשפטי ואם מתוך ביקורת על ניהול משבר הקורונה. המפלגה עקבית בסקרים, ומידת התאמתו של בנט לראשות הממשלה הולכת ועולה. קידומת 2 בספרת העשרות מייצגת כמות מנדטים גדולה בהרבה מגודלה של הציונות הדתית, מהפלג הדתילוני וכלה בפלג החרד"לי.

ימינה מבנט, יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' נחשב לפרלמנטר מצטיין, שזכה לשבחים גם על כהונתו הקצרה כשר תחבורה. בשרשרת מערכות הבחירות שהיו לנו סמוטריץ' עשה הכל, ובצדק, כדי לא להתמודד באופן עצמאי, ונראה כי בחר בברית זוגיות אסטרטגית עם בנט. שטר התנאים אומר כי מצד חתן א' הנדוניה היא כהונה ודאית בכנסת, וייתכן שאף תפקיד ביצועי בממשלה, ומצד חתן ב' הנדוניה היא לגיטימציה בשדרה המרכזית בעולם הרבני הסרוג ובערוצי הפצה המורכבים מחיילים רבים בשטח.

טייס המשנה של הצמד בנט־סמוטריץ' הוא יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ. לאחר שהבין כי באופוזיציה הוא יבלה בוועדת החינוך של הכנסת, נטול בידול מחבריו, בחר פרץ לעבור צד, ובתפקידו כשר הוא מנסה לבנות עצמו מחדש, בלי יכולת להגדיר מהם מאפייני הקהל שלו ולאמוד אותו במדויק.

בצלאל סמוטריץ' בדיון על הצעתו לוועדת חקירה לשופטים (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)
בצלאל סמוטריץ' בדיון על הצעתו לוועדת חקירה לשופטים (צילום: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה)

המערך החדש

השאלה החשובה היא אם השלם גדול מסך חלקיו. ימינה, כאמור, מתייצבת כמפלגת סל. קולטת את הצבעות המחאה ואת הימניים המבקשים שלא להצביע לליכוד. אם יש שאלה פוליטית המדירה שינה מבנט, היא האם תנועת קולות הטרנד לכיוון ימינה תוכל להתמודד עם נוכחותו של סמוטריץ' ברשימה? האם מצביעים תל אביביים יגיעו לקלפי, יצביעו בנט ואיילת שקד ויכניסו לכנסת את אורית סטרוק?

השאלה היא לא רק פרסונלית. אחרי הקורונה נחזור לעסוק בחיים עצמם. בנט ושקד תומכים בעקרונות אמנת "גביזון־מדן" להסדרת השבת במרחב הציבורי. סמוטריץ' מתנגד. כולנו זוכרים את השיח סביב מפלגת זהות של משה פייגלין או סביב מפלגת עם שלם של הרב חיים אמסלם. ובנט בוודאי זוכר את הטראומה שלו ממערכת הבחירות הראשונה, שבה הימין החדש לא עבר את אחוז החסימה.

נחזור לנשיא ארה"ב הנבחר ביידן. בהינתן תוכנית מדינית שתונח בפני נתניהו, שבמסגרתה יידרש ראש הממשלה למשל להקפיא בנייה - תגובת סמוטריץ' תהיה נחרצת וחדה, ולראשונה תאלץ את קהל המטרה הפוטנציאלי של יו"ר ימינה לבחור בין בנט האזרחי לבנט המדיני. גם בנט יצטרך, מתוך אווירת הימין האידיאולוגי ותגובת הרבנים, לחדד את עמדתו המדינית.

מה קורה בינתיים? הצמד בנט־סמוטריץ' הולך עם ומרגיש בלי. בנט מנסה למקסם פוליטית את ערכה של ימינה מתוך העיסוק בקורונה, וסמוטריץ' עמל קשה להעמיק את האחיזה שלו בציונות הדתית ואולי למשוך אליו את הציבור הדתי־לאומי הקלאסי, המפד"לניקים של פעם.
האם יכריעו השניים על ריצה משותפת או ריצה נפרדת? השאיפה תהיה לדחות את ההחלטה הזאת עד לאחר זמן הפציעות. הכי רחוק שאפשר.
אם המשבר הפוליטי הנוכחי סביב התקציב יוביל לבחירות, יימצא הפתרון המיידי המתאים לקונספט של ללכת עם ולהרגיש בלי, ותרשו לי להפליג בדמיון עם השם: "ישראל חי" - הגרסה הסרוגה של "ישראל אחת". נמצא את הציונות הדתית יוצרת "מערך" מפלגות, שמגדיר את מערכת היחסים, על מה מסכימים ועל מה לא. סמוטריץ' יוותר מעט על הייצוגיות ברשימה תמורת תפקיד ביצועי, וזאת כדי להפחית את הדיסוננס בקרב מצביעי "רוטשילד".

האם הרוטציה הקרובה של נתניהו אחרי הבחירות הבאות תהיה עם מ"מ ראש הממשלה ושר הביטחון נפתלי בנט? האם נחזה בשינוי גדול מזה? הרבה מאוד תלוי במידת ההצלחה של מרכיבי הציונות הדתית לגבש הסכמות.

הכותב הוא דובר עיריית בית שמש, בעבר יועץ תקשורת ליו"ר ש"ס ודובר ש"ס

[email protected]