ב־25 בנובמבר יצוין יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. עבור כל אישה רביעית, אלימות היא חלק משגרת חייה, והיא אינה זקוקה ליום מיוחד לציון היום הזה. האלימות הזו קיימת בכל חלקי האוכלוסייה, בכל המגזרים, בכל הגילים, בכל הדתות.

ח"כ עודד פורר על שני מקרי רצח הנשים האחרונים

שלשום נרצחה ופאא עבאהרה מהיישוב עראבה בצפון לפי החשד על ידי הגרוש שלה. בכל פעם שאישה נרצחת או נפצעת אנושות, אני חשה כאילו מישהו נתן לי אגרוף בבטן, והכאב עצום - לא רק על האישה שנרצחה, אלא גם על מאות אחרות, היושבות באותו זמן בביתן וחוששות להיות הקורבן הבא. הכרתי נשים ששהו במקלטי עמותת ל.א. לאלימות, ולאחר שעזבו וניסו לשקם את חייהן, נרצחו על ידי הבעל האלים. הן חיות בזכרוני, כאילו היו בנות משפחה, וזכרונן מדרבן אותי להמשיך להיאבק לבל יהיו עוד נשים שיסבלו כמותן.

לפי אומדן ארגון הבריאות העולמי, כ־30 עד 35 אחוזים מהנשים בעולם המערבי חיות בטרור מבית. על פי הערכה זו, יותר מ־800 אלף נשים בישראל חיות עם גברים אלימים, רודנים, כוחניים. הן אינן רשאיות להשתמש בכספי המשפחה, מחויבות להיות צייתניות וכנועות. הן חיות תחת מרותו של הגבר, סובלות מנחת זרועו, נדרשות להיות שפחותיו הכנועות.  

נשים רבות מדי חיות כיום בדמדומים, מפחדות כאשר הן שומעות את צעדיו של בן הזוג, כשהוא חוזר הביתה ממשחק כדורגל, לאחר שהקבוצה שהוא אוהד הפסידה. הגבר חולש על כספי המשפחה, ואת ההכנסות הוא מבזבז על נשים, סמים, אלכוהול. הוא מתעצבן כאשר האישה לא קופצת לדום כל אימת שהוא מגיע הביתה או דורש ממנה דבר מה. כאשר תינוקם בוכה בחדר השני, והיא ממהרת להחליף לו חיתול, היא עלולה בכל רגע להרגיש את המכה על כך שאינה משרתת אותו. כאשר הוא רוצה להוכיח מי הבוס בבית, הוא הופך את תכולת האוכל בזעם על הרצפה.

כאשר הוא מכה אותה ולאחר מכן מבקש לקיים עמה יחסים והיא מסרבת, הוא לא יהסס מלאנוס אותה. ויש גם גברים המכים את נשותיהן שבהריון; חובטים בהן עד להפלת העובר. פעמים רבות נשים המגיעות למקלטים לנשים מוכות מתעקשות להסביר לצוות, כי הגבר לא מרביץ להן בנוכחות הילדים. אבל הילדים, שנמצאים בחדר הסמוך שומעים את זעקותיה, כך גדל הדור הבא, שיקבל אונס ואלימות כלפי נשים כדרך גבר באישה.

עידן הקורונה מחריף את המצב. קו החירום שלנו מקבל פניות מנשים ובני משפחתן, המודעים לסכנות ומשוועים לעזרה. מתחילת משבר הקורונה גדל מספר הפניות לקו שלנו, הפועל 24 שעות ביממה, פי שלושה. לכן חובתנו כחברה להאזין לבכי החרישי של האישה. לשים לב לאיפור המוגזם שלה, לחבלות המוסתרות מאחורי השרוולים הארוכים, לפנסים בעיניים. החובה הזאת אינה רק יום אחד בשנה, יום המאבק למניעת אלימות נגד נשים, אלא גם בשאר ימות השנה. עלינו לתמוך, לדווח לרשויות הרווחה, לעודד השים להתקשר לקו החירום של עמותת ל.א. לאלימות, הפועל שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. לסייע לאותן נשים לשים קץ לאלימות כלפיהן, לפטרונות על גופן. כך אולי אפשר יהיה למנוע את הרצח הבא. 

הכותבת היא מייסדת ויו"ר עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים; כלת פרס ישראל למפעל חיים בשל תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. קו החירום של עמותת ל.א. לאלימות נגד נשים: 6724*