בשנים האחרונות החלו לציין בעולם, מדי 19 בנובמבר, את יום הגבר הבינלאומי. יום האישה, כידוע, נחווה כיום של פינוקים, קניות ופאן. מקומות העבודה ובני המשפחה מעתירים מתנות על נשים. בתי המסחר מעניקים להן הנחות חגיגיות. מלבד זאת, ביום האישה מציינים את האפליה המובנית של נשים במשפחה ובמרחב הציבורי ודנים באלימות כלפיהן. ביום זה גם שמים זרקור על העצמת נשים ועל נשים המותירות חותם על החברה.

בד בבד יום הגבר הבינלאומי צובר תאוצה משנה לשנה. ראינו בשנים האחרונות גם פרסומות של רשתות אופנה ושל תכשירי טיפוח לגברים, הצעות לימי כיף לגברים, מבצעי הנחות על קוסמטיקה וביגוד לגברים וגם ניסיון להציף מצבים נקודתיים המוגדרים כקיפוח וכאפליה של גברים, למשל בחוקי פנסיה, חוקי מיסוי, משך השירות הצבאי ועוד. 

אבל המציאות הזו הציפה אבסורד מזן אחר. מצד אחד, אי אפשר להתכחש להצלחת המאבק הפמיניסטי שמביא לתוצאות לא רעות: יותר נשים מגיעות לתפקידים בכירים, הרבה מקצועות שנחשבו גבריים נתפסים על ידי נשים מוכשרות לא פחות, וגם בצבא נפתחים מסלולים ומקצועות בפני המתגייסות. נכון שיש עוד הרבה מה לשנות ולתקן מבחינת השוואת שכר ושוויון הזדמנויות אמיתי לאמהות ולאבות בשוק העבודה, אך אנחנו במסלול שיפור.

אולם למרות השינויים שחלים בעולם העבודה של הנשים, לא נעשתה “הרחבה” מקבילה של מקצועות שנחשבים נשיים לאוכלוסיית הגברים. ד”ר וורן פארל, מי שנחשב מראשי תנועת הגברים, טוען כבר שנים כי יש לקדם תנועה לשחרור מגדרי, שתשחרר את שני המינים מהתפקידים הנוקשים של העבר אל התפקידים הגמישים יותר של העתיד. ב”קרבות” בין המינים, שלהם אנו עדים, יש ניסיונות לטפל בנקודה בודדת זו או אחרת. נכון שגברים מעורבים מעט יותר בגידול הילדים, אך עדיין במעל 90% ממשקי הבית בישראל המטפל העיקרי בילדים הוא האישה.

מבחינה חברתית, עדיין מצפים מהגבר להיות מפרנס עיקרי. במקצועות הנחשבים מסורתית נשיים עדיין אין מספיק גברים, כמו במקצועות הטיפול, הוראה בבתי ספר, סיעוד ועוד. האם העלאת שכר לעובד סוציאלי, לאח או למורה תסייע להרחבת תפקידים בכיוון זה? כנראה כן, אבל זה לא יספיק. 

השינוי יתחיל בעיצוב הגדרות גמישות של חלוקת תפקידים ושל עולמות העבודה הכוללות גם שכר שוויוני בדרגות זהות. זה אומנם נשמע כמו תסריט בדיוני, אך בעבודה חברתית, חינוכית וכלכלית זה ייתכן. אנחנו הנשים כבר שם, ואתם? 

הכותבת היא יו"ר אמונה, תנועת האישה הדתית־לאומית