שמחתי מאוד לנוכח החלטת הרוב העצום, בוועידת מפלגת העבודה (שבה איני חבר) לבטל את הרעה החולה של הציבוריות הישראלית בדמות בחירות מקדימות בקרב חברי מפלגות או מתפקדים. אותם פריימריז שהומצאו בעבודה כדי להביא לבחירת יצחק רבין במקום שמעון פרס כיו”ר המפלגה (החלפה שבמבחן התוצאה הצדיקה עצמה) הפכו במהלך השנים למנגנון הרס עצמי של מפלגות (בעיקר העבודה). הפריימריז נתנו כוח יתר לקבוצות מאורגנות, שבינן לבין המרכיבים העיקריים בחברה הישראלית אין דבר וחצי דבר.

בהיכרותי הקרובה עם הנעשה במפלגת העבודה ראיתי במהלך השנים שאין שום התאמה בין מספר המתפקדים בקרב ציבור מוגדר לבין ההצבעה עבור המפלגה בקלפי. שיעור בני המיעוטים חברי מפלגת העבודה עמד פעמים רבות בניגוד גמור למספר המצביעים עבור המפלגה בבחירות לכנסת. גם המשמעת הסיעתית־מפלגתית הלכה ונעלמה; משמעת שכללה נאמנות לערכים ולהחלטות המפלגה, והאטומיזציה של הסיעה בכנסת הפכה למכשלה גדולה.

הבון־טון המפלגתי הפך במרוצת השנים לעיסוק במתפקדים במקום במצביעים. גם אם נתבונן היום במפלגת העבודה נראה שאילו 43 אלף מתפקדיה ושניים מבני משפחותיהם היו מצביעים עבורה, היא הייתה עוברת בקלות את אחוז החסימה. אבל ההצטרפות למפלגה נעשית לעתים רק כדי להצביע עבור מישהו ליו"ר, ואין עמה שום מחויבות.

פרישת בכירים שלא נבחרו הפכה גם היא לאחת הרעות החולות של הפריימריז והביאה לניפוץ המסגרת הארגונית המפלגתית שהיא תנאי בסיסי ליציבות שלטונית. לא רק פרישת בכירים היא אחד מאסונות הפריימריז, אלא גם האכזבה של תומכי מועמד מכישלונו בבחירות הפנימיות. הואיל וכל התמודדות מלווה בסערת רגשות ויצרים, למפסיד קשה להשלים עם הפסדו, ובבחירות הכלליות במקרה הטוב הוא נשאר בבית ובמקרה הרע מצביע למפלגה יריבה.

גם בארצות הברית, שהיא המודל של כולם לפריימריז, הסתבר בהתמודדות של הילרי קלינטון נגד דונלד טראמפ שחלק מתומכי המפסיד בפריימריז, ברני סנדרס, לא הלכו להצביע בבחירות לנשיאות והבטיחו בכך את ניצחון טראמפ. האמריקאים לפחות הפנימו את הסיבות לכישלון קלינטון, וגם תומכי ברני סנדרס יצאו הפעם להצביע בהמוניהם.

רוב הכתבים הפוליטיים והפרשנים בדרך כלל נגד ביטול הפריימריז. הם הפכו לוועדה מסדרת שקובעת במידה רבה את תוצאות הבחירות הפנימיות. פעם זו הייתה ועדה מסדרת של דוד בן גוריון, לוי אשכול ושרגא נצר, והיום זו ועדה של רינה מצליח, עמית סגל ויואב קרקובסקי. נראה שתוצרי הוועדה הישנה היו טובים מאלו של החדשה.