עולמנו נמצא בעידן של חדשנות, של טכנולוגיה המתפתחת בהתמדה, שבה מדענים וממציאים מניעים את הכלכלה, אולי באותה מידה כמו השלטון. כוחה של הטכנולוגיה בלתי מוגבל וייחודי מכיוון שהוא מאפשר לנו לחצות גבולות ולבנות גשרים תרבותיים. לצד עידן טכנולוגי זה אנו עדים לצמיחת עידן של דיפלומטיה מתפתחת. הדיפלומטיה, שבעבר הייתה חשאית ועצמאית, הפכה בעולם היזמי לגלויה ושזורה בטכנולוגיה. מארג זה של דיפלומטיה וטכנולוגיה ממחיש כמה חשוב כיום גם להסתמך על אחרים.

מהבחינה הזו, הקורונה שינתה את כללי המשחק. המגיפה חייבה אותנו לחשוב באופן יצירתי וקולקטיבי, כצוות עולמי אחד. המגיפה אילצה אותנו לפנות לטכנולוגיה במטרה למצוא פתרונות שיקלו את העומס על המערכות, וחידדה את הצורך בשיתופי פעולה בקנה מידה בינלאומי. היא כפתה על כל מדינה לצאת מהבועה ולחבור למדינות אחרות לקבלת תמיכה, ייעוץ וידע טכנולוגי. כתוצאה מכך נוצרו מנגנוני סיוע נרחבים ברמה העולמית, שאפשרו להילחם במגיפה - מהר ממה שהיינו מצליחים לעשות לבד.

חשוב למנף שיתוף פעולה זה לסוגיות כמו דיפלומטיה, סייבר, לוחמה בטרור, שינויי האקלים ובריאות הציבור. בנושאים מסוג זה חשוב להתכנס, לבנות גשרים ולנצל את העוצמה הבינלאומית שלנו על מנת לספק פתרונות ברי קיימא. עלינו לשלב ידיים כדי להיות ערוכים לאיום העולמי הבא שיקיש בקרוב על דלתנו.

פעולה כזו מחייבת שינוי בחשיבה ויצירת דינמיקה חדשה. ניתן לחלק גישה חדשה זו לשניים. ראשית, חובה עלינו ברמת המדינה, לגלות גמישות ופתיחות כלפי יזמים, ממציאים ומדענים במגזר הפרטי, ולשלב אותם בתהליכים הלאומיים. באופן דומה, עלינו לקבל בברכה את תגובות הציבור, שצריך להיות שותף בכל דיפלומטיה ציבורית.

שנית, עלינו לחשוב במונחים של אינטגרציה רב־צדדית. עלינו לשטח את המהמורות בסביבת הפעילות ולבנות אמון, במטרה ליצור שיתופי פעולה בין מדינות כדי להתמודד עם האתגרים. תחרות טבעית בכל כלכלה, אך אינה צריכה להיות המרכיב היחיד המגדיר כל מדינה. עלינו לשלב ידיים כדי לחזק את עצמנו, את מדינתנו ואת העולם הסובב אותנו.

תהליך זה צריך לכלול פיקוח על ארגונים בינלאומיים כמו ארגון הבריאות העולמי, שמטרתו "לקדם בריאות, לשמור על ביטחון העולם ולשרת את החלשים". במהלך הקורונה הם לא מילאו את תפקידם כנדרש ונמנעו מביקורת על המדינות שלא נקטו שקיפות ולא פעלו על פי ההנחיות. על מנהיגי העולם לשתף פעולה על מנת להבטיח כי ארגון הבריאות וארגונים דומים אחרים יחויבו לפעול תוך עמידה בתקנים. ארגונים אלה חייבים להיות בעלי יכולת לספק מענה מיידי ומדויק לסוגיות ואתגרים עתידיים.

יחד עם אתגרי הבריאות, עלינו להסתכל קדימה, מכיוון שבקרוב אנו עשויים למצוא את עצמנו שקועים באתגרים בלתי צפויים אחרים. כחברה גלובלית, מחובתנו להיות ערוכים אסטרטגית להתמודדות עם סוגים שונים של סכנות. כמדינות לאום בודדות אנחנו לא יכולים לסמוך על עצמנו ולהתיימר להיות מסוגלים לתת מענה לבד לאתגרים הגדולים. מנגד, נראה כי איננו יכולים לסמוך רק על הארגונים הבינלאומיים שהוקמו כדי להגן עלינו.

בעוד אנו שומרים על האינטרסים של מדינתנו, עלינו למצוא מנגנון המאפשר שיתוף פעולה במחקר ופיתוח בין המדינות. שיתופי פעולה הם האמצעי היחיד הזמין כיום להתמודדות יעילה עם איומים בקנה מידה עולמי, שלא ניתן עוד להתמודד איתם ברמה הלאומית. מחובתנו להפסיק להסתמך עוד על הצלחות העבר שלנו בהתמודדות עם האיומים ברמה הלאומית, כדי להבטיח את הצלחתנו גם בעתיד. מענה ברמה מדינות הלאום חייב להפוך לנחלת העבר בכל הנוגע להתמודדות עם בעיות בקנה מידה עולמי.

השגריר הוא היזם של ועידת DiploTech Global Summit הראשונה, שתתקיים היום בחסות הג'רוזלם פוסט