דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיהם בתמורה לחיסונים "ישראל תחלוק עם פייזר נתונים סטטיסטיים", העלתה קולות ספקניים רבים שתהו אילו נתונים ייחשפו על אזרחי ישראל, ואם לא מדובר בפגיעה בפרטיות. אך מי שאומר את הדברים הללו כנראה לא מבין עד כמה האמירה הזו חוטאת למציאות.

לאורך ההיסטוריה, כידוע, כל תגלית מדעית הובילה לשיפור משמעותי באיכות החיים ובהצלת חיי אדם. בשנת 1800, כאשר נפוליאון צפה בחייליו מתים כמו זבובים בשדה הקרב - לא מעוצמת היריב, אלא מחיידקים אשר הרקיבו את המזון, הוא הציע פרס של 12 אלף פרנקים למי שימציא פתרון לריקבון. לאחר אינספור ניסיונות, קונדיטור צרפתי בשם ניקולא אפר היה מי שהמציא את עיקור הצנצנות על ידי הרתחתן במים ואטימתן. לימים הוחלפו צנצנות הזכוכית בפחיות מתכת, מה שמוכר לנו כיום בכל בית כקופסאות שימורים.

גם לואי פסטר, אשר על שמו נקרא תהליך הפסטור (חימום חלב במטרה להרוג חיידקים ונגיפים ולהאריך את חיי המדף שלו), ספג לגלוג בהתחלה עד שהוכח כי תרומתו האדירה לעולם המדע עשתה פלאים. פסטר הוא גם ממשיכו של אדוארד ג'נר הבריטי, אשר בשנת 1796 המציא את החיסון הראשון בעולם נגד האבעבועות השחורות. משם המדע החל להתפתח באופן משמעותי.

כאשר אמי האהובה חלתה בסרטן, והמחלה הייתה בשלב קטלני, הוצע לנו לקחת חלק בניסוי חדשני של תרופה ניסיונית כטיפול חמלה. את מילותיה של אמי ז"ל לרופא המטפל לא אשכח: "אם אני יכולה לתרום למדע כמו שהוא תרם לי, אעשה זאת בחפץ לב". אינני יודעת אם אמי קיבלה את התרופה או את הפלסבו, אך בזכות הטיפול זכיתי באמי לעוד כמעט שנתיים שבהן היא זכתה לראות נכדים.

הטיפול היה כרוך בהרבה שאלונים ומעקב צמוד על מנת ללמוד את השפעות התרופה. כיום התרופה הניסיונית שאמי השתתפה בניסוי שלה היא חלק מסל התרופות. אז מאין נובעת ההפתעה על כך שחברת תרופות מבקשת מידע רפואי מסודר על מקבלי החיסון שהיא פיתחה ותמשיך להשביח עם הזמן?

מגיפות אינן הולכות להיעלם מן העולם, אלא רק לשנות את פניהן, ועולם המדע צריך להיערך לכך בהתאם. אם האנושות רוצה להינצל מפני מגיפות, עליה לשים מבטחה במפתחי התרופות. באופן אישי, אין לי שום בעיה מוסרית עם העובדה שקופת החולים שלי תעביר את המידע הרפואי עליי לחברת התרופות, אם זה מה שיכול לקדם את המדע צעד אחד קדימה.

כל מי שחושש שמא סודותיו הכמוסים יתגלו לעולם בתהליך החיסון, שיחשוב פעמיים. ברשתות החברתיות רץ הרבה יותר מידע ממה שאנשים אפילו מנסים לדמיין, ולא תמיד זה מגיע לידיים הכי דיסקרטיות. אם כבר שיתוף, אז לפחות למען מטרה טובה.