רבחבי הארץ קיימים 30 מתקני כליאה שבהם מוחזקים כ־14,800 כלואים הכוללים עצורים ושפוטים פליליים וביטחוניים, גברים ונשים, לפי נתוני דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביוני 2020.

בתקופות הסגר חלים שינויים משמעותיים בביקורים, בחופשות, בתוכניות החינוך, הטיפול והשיקום, וכן בכניסת גורמים חיצוניים לבית הסוהר. פעילות אסירים מול עורכי דין ומול בתי המשפט נעשית באמצעות שיחות טלפון או שיחות וידיאו. כמו כן, בין היתר, בוטלו ביקורי משפחות, נציגי הצלב האדום, מתנדבים, ביקורי התייחדות, כניסת אזרחים שאינם "חיוניים", וכניסת עורכי דין נעשית בתיאום מראש ובתנאים מוקפדים.

בשל הצפיפות במתקני הכליאה בארץ שוחררו בחודשים האחרונים מאות אסירים לחופשה מיוחדת שממנה המשיכו לשחרור כולל, בעקבות תקנות לשעת חירום של הממשלה בנושא נגיף קורונה. הצפיפות בבתי הכליאה בישראל אינה עומדת בסטנדרט המינימלי לטיפול באסירים בהתאם לכללים שנקבעו בעצרת הכללית של האו"ם, ולפיהם שטח המחיה מחייב 4.5 מ"ר לאסיר. דוח ועדת דורנר בנושא קבע כי שיקום מחוץ לכותלי מתקני הכליאה יעיל משמעותית מאשר החזקת אדם סגור בתא ללא אופק טיפולי או הסללה שיקומית.

ציבור האסירים הכלואים בישראל נמצא באחריותו של המשרד לביטחון פנים והשר העומד בראשו, אמיר אוחנה, שסירב בימים האחרונים לתת חיסון נגד קורונה לאסירים, חרף קולות רופאים בכירים שקרו לטיפול מיידי בנושא. סירוב זה העמיד בסכנה בריאותית את השוהים במתקני הכליאה, אך לא רק אותם.

אמיר אוחנה מודיע על הקמת תחנת משטרה בטובא זנגריה (צילום: תקשורת השר לביטחון פנים)

סירובו של השר העמיד בסכנה גם את השוויון בפני החוק, את הזכות לחיים וביטחון ואת הזכות לקבלת טיפול רפואי, וכן העמיד בסכנת הדבקה את הגורמים הבאים במגע עם האסירים. במקרה של התפרצות המגיפה בין כותלי המתקנים, הדבר יוביל לכאוס. הצורך בפינוי אסירים לבתי החולים ובכוח שיטור לאבטחת המקום - יכבידו על המערכות העמוסות לעייפה.

רופאים בכירים כתבו בשבוע האחרון על "הדחיפות במתן חיסונים לאוכלוסיית האסירים ועל כך שהאוכלוסייה הנ"ל היא מהנזקקות ביותר במדינה, ואין להעניש אותם יותר מכפי שהם כבר מרצים את עונשם". הנשיא ריבלין אמר כי: "זוהי האחריות של המדינה לדאוג להם, ואין שום סיבה לערב מניעים פוליטיים". אמש הודיע שב"ס כי מבצע החיסונים לאסירים יחל היום.  

המחזאי הנרי מילר ביטא זאת היטב: "אף אדם אינו גדול מספיק או חכם מספיק כדי שמישהו מאיתנו יכפוף את גורלו תחתיו. הדרך היחידה שבה מישהו יכול להוביל אותנו לשם היא לשקם בנו את האמונה בהנהגתנו האישית".