הכללים השתנו. כל אחד שמסתובב על פני הגלובוס בשנה האחרונה יודע זאת. אם במערכות הבחירות הקודמות, וידענו לא מעט כאלו בשנים האחרונות, תחום הדיגיטל והמדיה החברתית היה אגף אחד בתוך הקמפיין הכללי על שלל שלוחותיו, הפעם אנחנו באירוע אחר לגמרי. 

בהיעדר כנסי בחירות המוניים, עם איסור התקהלות גורף ועם הגבלות וסגרים, הזירה המרכזית עברה לרשתות החברתיות והדיגיטל זה השטח החדש. הדרך הכמעט היחידה בימים אלו לדבר ישירות אל ציבור הבוחרים באופן ממוקד, היא באמצעות הכלים הטכנולוגיים והרשתות השונות.

המבחן האמיתי של הקמפיינרים המנוסים, זה היכולת להסתגל במהירות ובחדות לעולם החדש. להשלים עם המציאות הקיימת, להיגמל מטריקים של פעם ומטקטיקות ישנות אשר אינן רלוונטיות בעידן הזה ולהתאים עצמם לכללים החדשים. 

אם בעולם של פעם היית מזמין מחקר עומק ממכון סקרים נוצץ או מושיב קבוצות מיקוד כדי לגבש אסטרטגיית קמפיין ולהרכיב סלוגן קליט. היום, עם סל הכלים המקצועיים שהטכנולוגיה מציעה, בתחום איתור נתונים, ניתוח מידע, וכלי מחקר בסיסיים - אפשר בקלות ללמוד על קהלי היעד הפוטנציאלים, וגם לשלוט על השיח ברשתות החברתיות.

היתרון הגדול של הרשתות החברתיות הוא דווקא לא בכלי המחקר, אלא באופן העברת המסרים בצורה ממוקדת היישר אל הסלולר של המצביע הפוטנציאלי באופן רשמי או לא, בלי מתווכים חיצונים ובלי פילטרים. 

עם זאת, הרשתות החברתיות מציבות בפני המפרסמים בכלל ופוליטיקאים בפרט, אתגר גדול. התחרות בין המפרסמים השונים על הנוכחות בפיד והקרב על ליבו של המצביע הפוטנציאלי מלווה בעומס מסרים ושלל מוצרי קמפיינים פוליטיים אשר מציפים את הפיד של קהל היעד ובמקרה הטוב זוכים להתעלמות מצדם, ובמקרה הרע משיגה את המטרה ההפוכה ומעוררת אנטגוניזם אצל המצביע. וזה לא משנה כמה ממוקד המסר יהיה וכמה הטירגוט שלכם טוב. טו מאץ' אינפורמיישן.

בדיוק לכן, חייבים אנשי מקצוע אשר לא רק יודעים לעבוד עם הכלים המקצועיים הטכנולוגיים ולתפעל את ערוצי המדיה השונים בפלטפורמות הדיגיטליות השונות אלא כאלו המחזיקים בהיכרות מעמיקה עם מפת הרשתות החברתיות בישראל ויודעים לדבר את השפה הנכונה ולכוון לאוזניים הנכונות. 

עם כל הכבוד לסרטונים ססגוניים וממים יצירתיים, היכולת לייצר שיח ברשתות החברתיות ולשלב ידיים עם כוכבי רשת פופולריים, לייצר שיתוף פעולה עם מובילי דעת קהל במדיה ולהגיע לקהילות אינטרנטיות סגורות של מאות אלפי חברים -  זה מה שהופך קמפיין דיגיטלי למנצח. 

יהודה רובינשטיין (צילום: משה בן נאים)
יהודה רובינשטיין (צילום: משה בן נאים)

הכותב הינו יועץ אסטרטגי המומחה לרשתות החברתיות