בימים אלה של סגר שלישי אנו מצויים בעיצומו של משבר בריאותי, כלכלי וחברתי קשה. מלבד העובדה שכולנו מסוגרים בבתים, ממתינים בדריכות להנחיות ממשרד הבריאות, יש קושי גדול באיוש שמרטפיות לילדי העובדים החיוניים, שירותי הרווחה ברשויות משוועות לסיוע, והחקלאים עומדים נטושים. מאז תחילת הסגר אני מוצף בפניות מטעם ראשי ערים, מנהלי בתי חולים, ארגוני חקלאים, ואף בכירים במשרד הבריאות שמבקשים, כמו בסגרים הקודמים, את הושטת היד הטבעית והמתבקשת של כוח החירום הלאומי הזמין שלנו - חניכי המכינות הקדם־צבאיות. אבל במדינת החלם שלנו משרד הבריאות פועל בשני כובעים, זה שמשווע למתנדבים, וזה שאוסר את פעילותם של החניכים.

בשנה האחרונה הפכנו את המכינות הקדם־צבאיות לכוח מרכזי במערך ההתנדבות בשעת חירום. יצרנו מתווה שפותח על פי כללי הזהירות הנדרשים, שהביא להישג חסר תקדים של פחות מחצי אחוז תחלואה. העבודה המסיבית על שמירת כללי בטיחות במכינות, ההקפדה על משטר קפסולות והבדיקות הרציפות - הביאו לתוצאות המיוחלות. במהלך הסגרים עצמם חלתה רק חניכה אחת, וערב הסגר השלישי התברר כי מכלל 4,500 חניכים ואנשי צוות, רק 22 אובחנו כחיוביים לקורונה.

המכינות הקדם־צבאיות מוכיחות כי הן מפעל חשוב וחיוני למדינת ישראל דווקא בסגרים וביניהם. החניכים שלנו כאמור מסייעים לחקלאים, תומכים בצוותים רפואיים, מחליפים צוותים חינוכיים שנדבקו בקורונה, מאיישים שמרטפיות לילדי רופאים ואחיות בכל רחבי הארץ ומחלקים סלי מזון לחג. ומצדנו, אנו מספקים להם מסגרת שמייצרת בשבילם את גורמי החוסן המשמעותיים ביותר שקבע ארגון הבריאות העולמי לאחר שערך מחקר בנושא בקרב 200 אלף בני נוער ב־41 מדינות - שייכות ומחוברות חברתית, ערך עצמי ומסוגלות, נוכחות של מבוגר משמעותי ואקלים חינוכי מיטיב.

החלטת משרד הבריאות הפעם למנוע את התנדבות המכינות נובעת משיקולים שאין להבינם. נראה כי חשש מדרישות של סקטורים אחרים לקבל את הזכות לקיים פעילות "פתוחה" כמו המכינות המתנדבות - הוא שמונע פעילות חיונית ממדרגה ראשונה.

אני קורא לממשלה לאפשר מיידית למכינות להתנדב כמכינות גם במהלך הסגר השלישי במתווים שהוכיחו את עצמם בשני הסגרים הקודמים. תנו לנו להיות חלק מהעשייה, נצלו את המשאב האנושי שלנו לכל פעילות שתידרש, אנחנו העתודה של הארץ הזו וכוח הסיוע המשמעותי שלה. משרד הבריאות מתבקש דחוף להסדיר את העניין, אנחנו מחכים לקריאה מיידית. 

 הכותב הוא מנכ"ל מועצת המכינות הקדם־צבאיות