המכונית ללא נהג כבר כאן. בעולם עוד לא הכניסו לשימוש מכוניות ללא נהג אבל אצלנו, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כבר אישר שימוש נרחב של מכוניות ללא נהג. הרפורמה בה נהגי ישראל לא יצטרכו לעבור בדיקת ראיה ממועד קבלת רישיון הנהיגה ועד גיל 70 כבר יצאה לדרך. כלומר, מדינת ישראל לא תבדוק את איכות הראיה של הנהגים שנוסעים בכבישים לתקופת זמן שתעלה על 50 שנים!

עד כמה מנותקת ההחלטה הזו מהמציאות? סקר שערכנו באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות העלה כי רוב מוחלט מהציבור (79%) חושב שיש לבצע בדיקות ראיה לנהגים בכל חידוש רישיון (10 שנים). בנוסף, רוב מוחלט מהמשיבים (86%) סבורים שראיה לקויה משפיעה במידה רבה או במידה רבה מאוד על הנהיגה. לכן, רוב הציבור אף מבקש להחמיר את תכיפות בדיקות הראיה ו-65% מהנשאלים טענו כי יש לחייב בדיקות ראיה לנהגים בכל שנה או שנתיים.

ראייתו של אדם בגיל 17 איננה דומה לראייתו בגיל 70, קל וחומר כשמדובר בעולם מרובה מסכים. ברור וידוע שהראיה נשחקת ונפגמת במהלך השנים, ולכן יש לבדוק אותה בכל תקופת זמן קצובה וזאת מטעמי בטיחות בדרכים בראש ובראשונה.

עד לאחרונה נדרשו הנהגים לעבור בדיקת ראיה במועד הבקשה להוצאת רישיון נהיגה ובכל חידוש רישיון. בחודש יוני 2010, חייב שר התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר, ישראל כ"ץ, כל נהג אשר מלאו לו 40, לעבור בדיקות ראיה בכל חידוש רישיון (10 שנים). השר ציין אז כי התקנה נועדה לאתר נהגים הסובלים מליקויי ראיה העלולים להשפיע על יכולתם לנהוג בכביש ולסכן את עצמם והסובבים אותם. השר חיזק את דבריו בטענה כי ההחלטה התקבלה בעקבות מחקר של "מכון גרטנר".

לא ברור, איפוא, מה עומד מאחורי ההחלטה החדשה. לא הוצגו כל נתונים חדשים או מחקרים כפי שליוו את החלטת השר כ"ץ לחייב בדיקות בכל חידוש רישיון. אולי ההחלטה מונעת מטעמי חסכון כלכלי? בדיקת ראיה עולה כ-50 שקלים. בתקופה של עשר שנים מדובר בחסכון של חמישה שקלים בכל שנה. תקנה כזאת לא רק שלא תחסוך כסף אלא תגביר את הסכנה לתאונת דרכים וכך גם את הנזק הכלכלי למדינה.

הקשר בין ראיה לקויה לתאונות דרכים נחקר רבות והוכח קשר ישיר בין השנים. מחקרים הוכיחו כי הסיכון להיות מעורב בתאונה לכל קילומטר נסועה גבוה ב- 15% בקרב נהגים עם חדות ראייה נמוכה לעומת נהגים עם חדות ראייה גבוהה. בנוסף, מחקר שנערך בהולנד העלה כי ניתן לחסוך הרוג אחד או שניים בכל שנה ועד 20 פצועים קשה לו נהגים בני 45 ומעלה יעברו בדיקת חדות ראייה כאשר הם מחדשים את רישיון הנהיגה.

הרפורמה החדשה והמסוכנת פוטרת את המדינה מלבדוק את איכות הראיה של הנהגים ומעבירה אליהם את האחריות. מה שיקרה הלכה למעשה מאותה החלטה אומללה היא שכבישי ישראל יתמלאו בנהגים אשר אינם כשירים בריאותית לנהוג ברכב ולמעשה מהווים פצצות מתקתקות. נהגים שלא יבחינו במעוד מועד ברמזור האדום, לא יזהו מרחוק את הילד אשר עומד לחצות את הכביש או את רוכב האופנוע שבמקש להשתלב בתנועה. בשעות החשיכה המצב יחמיר עוד יותר ואותם נהגים ונהגות, שחלקם אגב כלל לא יודעים ומודעים לכך שהם לא רואים היטב, יסכנו את עצמם ואת כולנו. לכן, חייבים להחזיר את חובת בדיקות הראיה בכל חידוש רישיון כדי למנוע מכלי הרכב רבים לנוע בכבישים ללא נהג.

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק