התחסנתי. סביבי שמעתי קולות שהעלו חשק עז לחזור להתנהלות שלפני המגיפה. זריקת חיסון מעלה את תחושת הביטחון. אכן חיסון הוא בשורה גדולה לכלל האנשים ויקל על החיים של כולנו, אך הוא שונה בתועלתו מאדם לאדם, והמגיפה עודנה איתנו. רחוק היום עד להדברה מוחלטת.

על רקע מבצע החיסונים המתנהל בימים אלה, נדרש מכולנו להמשיך להתנהל על פי עקרונות ההתנהלות בנסיבות מגיפה. מי שחפץ בריאות וחיים טובים צריך לנהוג לפי עקרונות אלו גם לאחר שקיבל את שתי מנות החיסון. זאת בעיקר לנוכח העובדה כי ענני בורות ממשית, בלוף ועמימות מאפילים על עובדות בהתאם לאינטרסים שונים, שבריאות הציבור איננה בהכרח הדומיננטית בהם.

ראשית, יש להמשיך להקפיד הקפדת יתר על היגיינה, ואף היגיינה מופרזת הכוללת שימוש במטליות לחות נשטפות, סבון אנטיספטי וכו'. שנית, יש להמעיט ככל האפשר ללחוץ ידיים ולנשק בלחי, וגם להמעיט את השהייה בחדרים סגורים עם אנשים אחרים. יש להעדיף מדרגות על מעליות ככל שהכושר האישי מאפשר, גם בניסיון להגיע לקומות גבוהות מאוד. מדי שעה כדאי לצאת לשאוף אוויר צח בשטח פתוח, שהרי אוויר בבנייני משרדים הינו דחוס. אם לא הכרחי, כדאי להתנזר ולהתרחק מבתי חולים או מתקנים רפואיים, אך כן לפנות לטיפול רפואי כאשר הצורך ממשי.
יש לחבוש מסיכת פנים דרך קבע ולאכול ולשתות במקומות נקיים במיוחד. כמו כן, יש לשמור כתמיד על ריחוק מהסביבה.

החיסונים אושרו על בסיס צמצום תסמינים, אך עדיין ייתכן שמחוסנים, שהינם נשאי הנגיף, ידביקו אנשים אחרים שלא חוסנו. כמו כן, כידוע החיסון לא מספק הגנה של 100%. כמו כן, ייתכנו מוטציות שונות שפוגעות ביעילות החיסונים, כגון אלו מברזיל ודרום אפריקה. אנחנו לא בהכרח מכירים את כולן עדיין. גם המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית ממליץ למחוסנים להתנהל באותה הזהירות בדיוק כמו לפני קבלת החיסון.

הכותב הוא מומחה בניהול מקרי אסון וחבר "מבטחי", פורום מפקדים לאומי