כיום, בפרספקטיבה לאחור, ניתן להעריך שאזרחי ישראל יכלו לחסל את הקורונה בשלביה הראשונים, או לפחות למנוע את הגלים המאוחרים יותר, אילו כולם היו מקפידים על עטיית מסיכות, ריחוק חברתי ויתר המגבלות האישיות. בין היתר, כתוצאה מהפרת ההנחיות בקרב חלק מהאוכלוסייה, המגיפה התפשטה, שיעור התחלואה עלה באופן חד, וננקטו אמצעים כמו סגרים וכו’.

חלקים בתקשורת, שהיא כידוע הכלי העיקרי שבאמצעותו מתקשרת המנהיגות עם העם, יצרו בלבול בתחילה באשר להנחיות שנדרש ליישם בעקבות המשבר. הבלבול הזה היה בבואה של הבלבול ששרר בארץ ובעולם כולו. נדמה כי לאחרונה, עקב העלייה בשיעור התחלואה של צעירים, שחלקם אף חולים באורח קשה, הגישה של רבים כלפי המגיפה השתנתה, והם מבינים שהיא אינה מאיימת רק על קשישים או על בעלי מחלות רקע.

מחלקת קורונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מחלקת קורונה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)


עד להשגת החיסון, נעשה ניסיון של המדינה להישמר מלהגיע לקריסת בתי החולים ומעלייה דרמטית במספר הנדבקים, וכן להישמר מקריסת הכלכלה. כידוע, הוטלו שלושה סגרים. בכל פעם כשהחל סגר ראינו כי בימיו הראשונים מספר החולים המאומתים עלה מאוד, ורק לאחר כשבועיים המספרים השתפרו ואפשרו מחשבה על פתיחת המשק.

פתיחות המשק לאחר הסגרים אפשרו למשק להתאושש מעט בין סגר לסגר. בינתיים החל מבצע החיסונים, ואם נמשיך להתחסן בקצב מהיר, נמשיך לעטות מסיכות ונשמור על ריחוק חברתי, גובר הסיכוי שלא יהיה צורך בסגר נוסף. יחד עם זאת, החשש שלי הוא כי בשל החיסונים אנשים יהפכו שאננים לגבי המגיפה, והמוטציות השונות של הווירוס יגבו חללים.

במבחן התוצאה, כלכלת ישראל נפגעה פחות מרוב מדינות העולם, ומדינת ישראל מתחסנת במהירות גדולה מהעולם. חלק ניכר מהקרדיט למבצע החיסונים יש להעניק לעסקת הרכישה שלהם שביצע ראש הממשלה נתניהו עם חברת פייזר.

גם לתקשורת יש אחריות בייצור של תודעה רצינית שמדרבנת עטיית מסיכות ושמירה על ריחוק חברתי. בעיניי, עליה להימנע מלתת במה לאנשי רפואה או פוליטיקאים חסרי אחריות, עליה להיות בלתי מוטה ולהעביר לציבור מידע אמין ומהימן. היו פרשנים שלאורך המשבר אמרו דבר והיפוכו, קראו להחלטות שהתקבלו “זגזוג”, כי היו שונות מהתבטאויות שנאמרו לפניהן, וטענו, למשל, שישיבות הממשלה או קבינט הקורונה לא מתנהלות כראוי. איני אומר שהישיבות היו מושלמות, אבל בנסיבות הפוליטיות המיוחדות הללו, לנוכח אויב בלתי ידוע ובלתי צפוי כמו נגיף קורונה, קיבלנו תוצאה שהייתה יכולה להיות גרועה יותר. צריך לזכור זאת. 

הכותב הוא תא"ל במיל', חבר עמותת “מבטחי", פורום מפקדים לאומי.