קל לתקוף את ההשכלה הגבוהה ואת העומדים בראשה. אבל כדאי להודות בפה מלא שזאת אחת היצירות החשובות והיותר מוצלחות במדינת ישראל. האוניברסיטאות בישראל תרמו תרומה משמעותית לחוסן הביטחוני והכלכלי, כולל רוח היזמות וההייטק של המדינה. חברות היישום שלהן תרמו לפיתוח טכנולוגיות והקימו חברות במגוון תחומי חיים. האוניברסיטאות נתנו הזדמנות לנוער מכל קצווי הארץ ומכל שכבות האוכלוסייה ללמוד ולהתפתח והכשירו דורות של מדענים ואנשי אקדמיה, שרבים מהם בנו את מערך המכללות המפואר שנפרס על פני כל הארץ. 

כדאי לראות מי עומד בראש מערך המכללות ומי מלמד בהן ולהבין את הזיקה שבין המכללות והאוניברסיטאות. צריך להבין שהאוניברסיטאות הן כלי מרכזי למוביליות חברתית וכלכלית ומוקד מחקרי בעל ערך רב למדינה. קל לתקוף את ראשי ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) ואת הנשיאים, אבל טעות וחוסר הבנה היא לציין שהם מהלכים אימים על יושבי ראש המועצה להשכלה גבוהה. ור"ה אינו שליט יחיד במערכת ההשכלה הגבוהה. למועצה להשכלה גבוהה ולוועדה לתכנון ולתקצוב יש השפעה רבה והם הגופים אשר מובילים בסופו של יום תהליכים והחלטות בכל הקשור להשכלה הגבוהה. נכון שיש ויכוחים בנושאים שונים ויש רגישויות כפי שיש בכל מגזר במשק.

נשיאי המוסדות להשכלה גבוהה אינם חורשי רע, אלא אנשים אחראיים שאמונים על הפיקדון היקר שניתן בידיהם. נכון שאוניברסיטאות התנגדו בעבר להקמת אוניברסיטה חדשה, בדרך כלל בשל החשש שהמוסד החדש יקטין את המשאבים העומדים לרשותן, אך במבחן התוצאה כידוע הדבר לא צלח. יושבי ראש המועצה להשכלה גבוהה (שהוא השר מתוקף תפקידו) לא נרתעו, לא נבהלו ומוסדות חדשים הוקמו, לרבות מערך המכללות.

מפעילותי רבת השנים במערכת ההשכלה הגבוהה אני מכיר מקרוב את פועלם של יושבי הראש של המועצה להשכלה גבוהה בעשור האחרון (גדעון סער, שי פירון, נפתלי בנט, רפי פרץ, זאב אלקין, ויואב גלנט) ויכול להעיד שלא היה ואין בהם שום מורא בבואם לקבל החלטות שנגעו למערכת ההשכלה הגבוהה. הם לא חששו להתמודד עם ראשי מערכת ההשכלה הגבוהה כאשר היה צורך בכך.

הפתרון הנכון לאוניברסיטה בגליל הוא דווקא להקים אותה בפריפריה אותנטית על בסיס מכללה מפותחת דוגמת מכללת תל חי (שנמצאת בתהליכי איחוד עם מכללת אהלו מקצרין) . זה יכול להיות פתרון שובר שוויון. אוניברסיטה כזו תוכל להתפתח סביב תשתית אקדמית שכבר קיימת באזור ולתרום בשורה רחבה של תחומים לקריית שמונה ולסביבתה באופן חסר תקדים. זו תהיה גם אמירה משמעותית לפריפריה, אשר תתרום לרווחת התושבים בסביבה , לפיתוחה של העיר הצפונית ותהווה עוגן מחזק לביטחון האזור כולו.

הממשלה הבאה תהיה חייבת להשקיע את הסכומים הנחוצים מבלי לגרוע מהתקציבים הקיימים כעת למערך ההשכלה הגבוהה ובכך תחזק את הצפון על כל המשמעויות הכרוכות בכך. בתנאים כאלו איני חושב שיהיו מי שיתנגדו לרעיון ואוניברסיטה בגליל קום תקום. 

הכותב שימש כמנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה, מנכ"ל האוניברסיטה העברית ומנכ"ל הסוכנות היהודית. כיום משמש חבר מליאת המועצה להשכלה גבוהה מטעם הציבור.