בתקופת הקורונה גופים ציבוריים רבים מקטינים את מספר הספקים שאיתם הם מתקשרים כדי שיוכלו לעבוד רק עם ספק אחד מרכזי. קל להם יותר להתנהל כך. אך המגמה הזו פוגעת קשה בתחרות ובשוויון ויוצרת סוג של מונופול במסגרת מכרז. זה פוגע בכל העסקים, ובייחוד בעסקים קטנים ובינוניים, שגם כך נפגעו באופן הקשה ביותר ממשבר הקורונה.

הקורונה מקרינה באופן מיוחד על תחום המכרזים. במסגרת המגמה של צמצום ספקים שיזכו במכרז, גם יש נטייה של גופים ציבורים להשתמש רבות בפטורים ממכרז ובהכרזות על ספק יחיד בתחום מסוים. היד קלה על ההדק במישור זה. זה הרבה יותר פשוט וקל כי לא צריך לעבור את כל "כאב הראש" הזה של מכרז.

אולם השוק הפרטי צריך להדוף מהלכים לא סבירים אלו. השוק הפרטי הוא המבקר הטוב ביותר, המנקה הטוב ביותר. חשוב לתקוף את הפטורים, את ההכרזות על ספק יחיד ואת תנאי המכרזים הבעייתיים באופן מהיר ומקצועי.

הדרכים לעשות זאת הן שונות וכוללות פניות מוקדמות לוועדות המכרזים, ובמקרים הנדרשים גם פניות בעתירות לצווי מניעה לבית המשפט.
יש חברה ממשלתית, שחל חיסיון על פעולותיה, שפעלה לאחרונה במסגרת מכרז חדש לצמצם מאוד את מספר המציעים. כך קרה שבמקום 18 ספקים שפעלו עד היום, זכו במכרז שלושה בלבד. בסוף, מן הסתם, שלושה ספקים גם יתקשו לתת שירות. אנחנו הצלחנו להקל בחלק מתנאי הסף באותו מכרז. אם לא היינו עושים זאת, ייתכן שהיו עוד פחות זוכים.

הקרב על מכרזים נהיה לאחרונה אגרסיבי יותר בגלל המלחמה על כל עבודה, ויש חשיבות מיוחדת להתנהל נכון. רק החכם שורד ומצליח. בייחוד בעת הקורונה, הזכייה במכרז יכולה להיות קריטית מאוד לעסק. לכן צריך לפעול תוך ניתוח נכון של המכרז, לרבות תנאי הסף ואמות המידה, להבין אם אפשר בכלל להגיש הצעה לאור תנאים אלה, לפעול כדי להתכונן למכרז ולבקש במקרים המתאימים לשנות את תנאיו, שכן תנאי מכרז אינם "ראה וקדש" והם ניתנים לשינוי. השתתפות במכרזים היא מקצוע, וכמו בכל מקצוע, צריך להבין בו היטב.

הקורונה הייתה התקופה הכי אינטנסיבית שלנו בתחום המכרזים. הרבה מכרזים הגיעו לבחינה ולהכרעה בבתי המשפט ומחוצה להם. מכיוון שזה תחום שיש בו דחיפות, ההגבלות של המגיפה לא גרמו לביטול דיונים בבתי המשפט בתחום המכרזים.

נוסף לכך התרבו המקרים שבהם מציעים ניסו את מזלם גם במכרזים שהם לא עומדים בתנאים שלהם. ולפעמים, בגלל הלחץ, נעשו על ידי מציעים טעויות רבות והם לא עמדו בתנאי הסף. כך פעלנו לבטל זכיות במצבים כאלה. במקרה אחד, מציע שהיה צריך לספק שירותי החלפה ותיקון עבור פריטים שנדרשו במכרז לציוד רפואי הסתייג וביקש לתת רק שירותי החלפה. ביקשנו לבטל את זכייתו והצלחנו. גם התברר שאין לו מעבדה לפי תנאי המכרז.

נתקלנו גם בתכסיסנות ובהצעות שמסתייגות מראש מתנאי המכרז. במכרז אחר שהגיע לבית המשפט התברר שהמציע נתן מחיר זול מאוד לאחד הפריטים וכך זכה במכרז בדרך ששיבשה למעשה את מנגנון השוואת ההצעות. בפועל, לפי ניתוח שנעשה, נטען שהצעתו בפועל לא תהיה כלכלית עבור הרשות ותהיה יקרה יותר מהצעות אחרות. גם במקרה זה עמדתנו התקבלה, הן על ידי ועדת המכרזים והן על ידי בית המשפט.
 
* הכותב הוא עו"ד ממשרד פרופ' דן ביין ושות' עורכי דין