משבר הקורונה יצר מעין פרדוקס: מצד אחד, האוכלוסייה העיקרית שנפגעה מבחינה כלכלית וחברתית היא נשים. מצד שני, מי שהצליחו לפעול בצורה הטובה ביותר מול הקורונה הן נשים מנהיגות. כעת הגיע הזמן להבין מהו ערך המנהיגות הנשית, ומדוע אנו מוכרחים לנצלו למען חברה טובה יותר.

גם היום, ב־2021, הפערים בין אחוזי הנשים והגברים בעמדות ניהול ומנהיגות הם עצומים. שיעור הנשים העומדות בראש מדינות ובעמדות מפתח עדיין רחוק שנות אור מחלקן באוכלוסייה. השנה האחרונה, בצל הקורונה, אף העצימה את הפערים, והנפגעים הגדולים ביותר בתחומי הקריירה והתעסוקה הם דווקא נשים.

יחד עם זאת, בתקופת הקורונה זכינו לראות כיצד ההנהגה שניהלה בצורה הטובה ביותר את המשבר הייתה דווקא נשית. הדוגמה המוכרת ביותר היא ג'סינדה ארדרן, ראשת ממשלת ניו זילנד, שההתנהלות המוצלחת שלה עם משבר הקורונה עוד תיכתב בספרי ההיסטוריה, וההוכחה לכך היא ניצחונה הסוחף בבחירות במדינה באוקטובר האחרון וזכייתה בכהונה נוספת כראשת המדינה.

לצדה יש עוד מנהיגות מרשימות, כגון צאי יינג־ון מטייוואן, סאנה מרין מפינלנד, אנגלה מרקל מגרמניה ועוד. כולן הוכיחו מנהיגות מצוינת וראויה לשבח כשהתמודדו בהצלחה רבה עם המשבר ביחס לשכנותיהן שבראשן עומדים מנהיגים גברים.

מדוע דווקא בתקופת המשבר הצליחה המנהיגות הנשית לבלוט על פני השטח? אחת התשובות היא שתקופת הקורונה אילצה את העומדים בראשי ארגונים ומערכות לעבור מחשיבה של ניהול לתפיסה של מנהיגות.

כלומר, אם בניהול הדגשים הם על תוכניות עבודה, הצבת יעדים וניהול היררכי, במנהיגות התפיסה היא הנעה ורתימה של אנשים אחרים, שמבוססות על אמון ותחושת ביטחון; על ההבנה שהידע לא שוכן במוחו של מקבל ההחלטות, אלה הוא תולדה של מגוון דעות ורעיונות.

כאישה, כמנהלת וכמנהיגה, שאלתי את עצמי לא פעם אם דפוסי קבלת ההחלטות שלי מושפעים מהמגדר, אם יש דבר כזה "מנהיגות נשית". הקורונה חידדה לי שהתשובה חיובית. גיליתי שמנהיגות נשית מאופיינת בקשב עמוק יותר לאקו־סיסטם ובזהירות מחושבת יותר בלקיחת סיכונים.

מלמידה של דפוסי ההתנהלות של מנהיגות במשבר הקורונה ניתן לראות שנשים הבינו מיד שיש לקבל החלטות מהירות ומגוונות אל מול מציאות משתנה, ושהבסיס ליישום ההחלטות בנוי על יצירת שקיפות ותחושת אמון של הסובבים.

הצורך לפעול בתקופה זו תוך הקשבה לשינויים הוביל את הארגון שאני עומדת בראשו לפעול בגמישות ובזריזות. בכל שבוע ניתחנו את המצב והתאמנו את עצמנו מחדש. היכולת הזו הפכה לנכס מרכזי בקורונה עבור מערכות קטנות וגדולות. דווקא נשים, שקצב ומציאות חייהן הרגילו אותן לפעול בכמה זירות במקביל ופיתחו בהן את היכולת להתאים את עצמן לשינויים, יכולות לנצל זאת בתקופה כמו זו.

כמנהיגות הן מסוגלות לראות טוב יותר את המציאות בכמה ממדים ובכך להתאים את העשייה.

כנשים וכחברה, עלינו להתמודד עם שני מצבי הקיצון שזימן משבר הקורונה, האחד, של מנהיגות נשית שהוכיחה את עצמה והשני, של נשים ששילמו את המחיר הכלכלי של המשבר והוצאו משוק התעסוקה. גם כשהמשבר הרפואי של הקורונה יהיה מאחורינו, המשברים החברתיים והכלכליים עוד יהיו עמנו. על מנת להתמודד עמם, עלינו להציב יותר ויותר נשים בעמדות השפעה וקבלת החלטות.

הכותבת היא מנכ"לית שותפויות אדמונד דה רוטשילד, המפעילה תוכניות לפיתוח מנהיגות צעירה ומגוונת