הבחירות בפתח. הנטייה העדרית להצטופף בעדר המוכר לי, ידועה. נטייה זו קיימת בסוג מסוים של בעלי חיים, אך לא בכולם. האם נרצה להידמות להם, אני לא בטוח בכך. 

הגדת פסח מצווה לנו "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים...", וזאת בעקבות האמור במשנה פסחים. בהשאלה, ניתן לומר, שבכל סבב בחירות חייב אדם לראות את עצמו חופשי לשקול את הצבעתו מחדש כבן חורין, כאילו אין לו מחויבות עבר, אלא רק כלפי העתיד ברגע הריבוני של החלטת ההצבעה. 

בבחירות אלו, כמו גם בכל סבב בחירות, אנו קובעים מי יוביל אותנו בשנים הקרובות. רבים מאיתנו משועבדים לבחירה של הוריהם או הורי הוריהם, רבים משועבדים לאל הנקמות על הפגיעה האמיתית במשפחתם בתקופות קודמות. כל אלה הם סימני שיעבוד ופוגעים בחירותו של כל בוחר. 

אני אינני מאלו הסבורים, שמפלגת הליכוד היא תכלית הרוע. ההיפך הוא הנכון, הליכוד הינה מפלגת שלטון חשובה בתולדות ישראל. הבעיה היא שמפלגת הליכוד נגררת כיום אחרי ראש הממשלה, שהורס כל חלקה טובה במדינה ובעם, בכדי לשרת את האינטרסים האישיים שלו, כנאשם בעבירות קשות. כיצד יוכלו הטוענים למנהיגות לאומית בליכוד, אחרי נתניהו, כאשר הם שתקו ותמכו בכל שורת המעשים הנלוזים של פלגנות, שנאה, תקיפת ערכי הדמוקרטיה ומוסדותיה? אצל כולנו נחקקה תמונת נתניהו, שריו ותומכיו מקרב מנהיגי הליכוד, שצולמה בבית המשפט, כשהם מגבים את התקפות ראש הממשלה המכהן כנגד ערכי השוויון בפני החוק והדמוקרטיה, כאשר עומד להיפתח משפטו בגין שלוש עבירות פליליות קשות. זה היה צלם בהיכל המשפט. 

אני מגיע ממשפחה רוויזיוניסטית, אמי הייתה באצ"ל, דודי היה בלח"י ואבי ואחיו, ששרדו את השואה היו בית"רים אדוקים. אינני מתנשא על בוחרי הליכוד, להיפך. עבורי מפלגת חירות והליכוד הם מורשת משפחתית. כיום, הליכוד הפך מפלגת בובות, שערכים כמו יושר, סולידריות, ממלכתיות ודמוקרטיה מותקפים על ידה ועל ידי בכיריה. הדבר נוגד את ערכי בית"ר, את ערכי הליכוד ואת מורשת מנהיגיה, כגון מנחם בגין ויצחק שמיר. הליכוד צריך לעבור לאופוזיציה, לטהר עצמו ולהיערך מחדש כדי לשוב ולדרוש את אמון העם כמפלגת שלטון. מה סודו של בנימין נתניהו, האם יכולתו להביא קולות שווה כל ערך שנרמס על ידו?! 

באופן מעשי, לדעתי צריך להקים ממשלה ללא ראש ממשלה המכהן וללא הליכוד, כל עוד הוא בראשותו. אני סבור שיש היום מבחר מפלגות ראויות למצביעי ימין, מרכז ושמאל. מפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער היא הליכוד הישן והטוב עבור מצביעי ימין, אביגדור ליברמן הוא ימין המתנגד למפלגות החרדיות, בנט מצטייר כאופורטוניסט ולכן לא ברור לאן פניו. למצביעי המרכז יש את לפיד ולמצביעי השמאל יש את מפלגות השמאל (עבודה, מר"צ). למצביעים הערבים יש את מפלגות המגזר. 

אנחנו סמוך לחג החירות. חישבו על ההצבעה מתוך חירות מלאה ומבלי להשתעבד למסורת ההצבעה בעבר, חישבו על טובת המדינה, זוהי הכרעה היסטורית.