תוכניתה המסתמנת של שרת החינוך המיועדת יפעת שאשא־ביטון נשמעת כמים חיים במדבר. הסטת הדגש מעוד ועוד תכנים למה שמכונה הכשרת התלמידים ל”מיומנויות המאה ה־21" היא דבר בעתו. אינספור מילים נכתבו על האבסורד שלפיו בשעה שהמין האנושי שועט למאדים, בתי הספר שלו תקועים במאה ה־19, כך שתוכניתה של השרה המיועדת הינה תיקון של משגה היסטורי.

אבל ברצוני להזהיר מפני טעות שכיחה שעשויה להפוך את הכוונות הטובות והנכונות לחסרות משמעות. מיומנויות המאה ה־21 אינן נרכשות על הדרך. תוכניות לימודים רבות מתהדרות בכך שהן מלמדות את התלמידים לחשוב בתוך לימודי מתמטיקה, פיזיקה והיסטוריה. זו טעות.

תארו לעצמכם מומחה פדגוגי שיאמר שכדאי ללמד קריאה וכתיבה דרך לימודי תנ”ך ומתמטיקה. מדוע ללמד מתמטיקה חמש שעות בשבוע? הבה ונלמד מתמטיקה דרך ביולוגיה ופיזיקה. בכל פעם שנצטרך ללמד נוסחה, נלמד אלגברה, ואולי, יציע אותו מומחה, נלמד את התלמידים את השפה האנגלית דרך שיעורי מחשבים וספרות?

הסיבה שזה לא ילך היא מפני שמתמטיקה, אנגלית ומחשבים הינן שפות. לכל אחת מהן נדרשות מיומנויות כמו בקריאה וכתיבה. “שפה” היא מקצוע, שפה לא לומדים בתוך תוכני הלימוד. כדי להקנות שפה לתלמידים נדרשים מורים שיודעים ללמד את אותה שפה, נדרשות שעות לימוד לאותה שפה, נדרש מפקח מרכז שיהיה האחראי הראשי על המקצוע במערכת החינוך.

כמו שיש מפמ”רים לאזרחות, אנגלית וביולוגיה, נדרש מפמ”ר למיומנויות המאה ה־21. אם לא נכבד את התחום ונכיר בו כדורש פיתוח ויישום שיטתי, כולל הקצאת המשאבים הנדרשים לתחום, נישאר עם הכוונות הטובות ועם מילים יפות אך נבובות.

על מנת שהתלמידים יפנימו את המיומנויות נדרשים שעות במערכת, מבחנים וציונים בתעודה. נדרשים מדריכים פדגוגיים ומפקחים, ובעיקר נדרשת תוכנית לימודים שיטתית, מגן הילדים ועד כיתה י”ב. האפיון הבולט ביותר של המאה ה־21 הוא חוסר הוודאות. האם מישהו חושב שהמחשבים של היום יהיו אותם מחשבים בעוד שלוש שנים? האם הטכנולוגיה, הפיזיקה והביולוגיה ידרכו במקום?

התכנים הולכים ומאבדים את משמעותם. מה שחשוב זה ללמוד כיצד ללמוד תכנים חדשים. כיצד לאתר נתונים, כיצד לאסוף אותם, כיצד לארגן אותם, להסיק מהם מסקנות, לזהות כשלים, להעלות השערות, להיות יצירתיים ולא שבלוניים, להתגמש ולשנות דפוסי חשיבה. אלו ועוד מיומנויות רבות הן קריטיות להשתלבותו של הצעיר בשוק העבודה העתידי. תבורך הכוונה הטובה, עכשיו נקרא לשרה המיועדת: הפכי את החזון הנדרש למציאות. מיומנויות המאה ה־21 כמקצוע חובה ולא רק כהצהרת כוונות. 

הכותב הוא נשיא מכון פוירשטיין.