בקווי היסוד של הממשלה החדשה שהוקמה זה עתה סוכם בין מרכיבי הקואליציה כי יש לחזק את משרד החוץ כגורם המתכלל את יחסי החוץ של מדינת ישראל. חוץ ממשרד החוץ, לא נכתב כלום לגבי משרדי ממשלה אחרים. אזכור משרד החוץ נובע מהעובדה שהממשלה היוצאת הוציאה ממנו תחומים חשובים לטובת משרדים אחרים עם פחות יכולת ביצוע ממשרד החוץ. האזכור בקווי היסוד הוא מבחינת החזרת עטרה ליושנה וגם עדנה למשרד.

מינויו של ראש הממשלה החליפי, ובעתיד ראש הממשלה בפועל, יאיר לפיד, לשר החוץ - מצביע על שדרוג מעמדו של משרד החוץ. ביטול המשרד לעניינים אסטרטגיים וחזרתו למשרד החוץ הוא צעד בכיוון הזה. צריך לזכור ששליחיו של משרד החוץ פזורים בארבע כנפי תבל.

הקשר הבלתי אמצעי  והשוטף של נציגיו עם קובעי המדיניות במקום, הקשר עם התקשורת וטיפוח קשרים פוליטיים וחברתיים - מקנים למשרד יתרונות שאין לאחרים. הקיצוץ שנעשה בתחומי טיפולו לטובת משרדים אחרים לא רק החליש את משרד החוץ, אלא גם לא הושגה המטרה שלשמה הועברו הנושאים למקומות אחרים.  

ההפקדה מחדש של הטיפול בסוגיית ה־BDS בידי משרד החוץ תאפשר טיפול שוטף ובלתי פוסק. הקשר של הדיפלומטים מול מקביליהם יניב יותר תוצאות מאשר שיחות טלפון ספורדיות שהתקיימו בין ישראל למדינות העולם. הסיבה ששליחי משרד החוץ מקיימים קשר שוטף עם גורמים רבים בארץ היא ששירותם מקנה להם את האפשרות להעביר לירושלים תמונת מצב מדויקת ועדכנית של הארץ שבה הם משרתים. לא אחת ראינו בעבר הערכה של משרד החוץ שהייתה שונה ממשרדים אחרים. ומשרד החוץ צדק.

בנוגע לחזרתו של המשרד לעניינים אסטרטגיים למשרד החוץ – מדובר בצעד חשוב כי שליחי המשרד יכולים להביא הסברים והערכות קרובות מאוד למציאות בגלל הקשר השוטף עם אנשים במקום, וגם עם מקביליהם הדיפלומטים מארצות שונות.

יש לברך על החלטת הקואליציה להכניס לקווי היסוד את חיזוק משרד החוץ. אני מניח שזה יכלול גם כוח אדם מיומן ותקציבים מתאימים. שדרוג מעמד המשרד יקנה לממשלה החדשה לא רק יכולות להבין את הזירה הבינלאומית המורחבת לאשורה, אלא גם לפעול מבחינה דיפלומטית במהרה במדינות יעד מסוימות.

טעות הייתה לקחת ממשרד החוץ תחומי טיפול שהיו בידיו. טעות הייתה לקצץ קשות בתקציבו עד קרוב למצב של שיתוק. טעות הייתה לא להיעזר באנשים המקצועיים והמיומנים לטיפול בסוגיות בינלאומיות מסובכות. טוב שהדבר נעצר וטוב שמשרד החוץ עתיר הניסיון יחזור לתפוס את מקומו הטבעי: לטפל בכל יחסי החוץ של ישראל. על הדיפלומטים שלנו להפשיל שרוולים.