אי שם בצעירותי נחשפתי לאמירה של ראש ממשלה חדש, לוי אשכול, שנשארה חרוטה בזיכרוני עד היום: “בן־גוריון, תן לי אשראי”. אמירה זו של אשכול, שנבחר לכהונה הרמה אחרי כהונתו השנייה של בן־גוריון, מתאימה גם לימינו אנו. “נתניהו, תן לממשלת בנט־לפיד אשראי", ואולי כדי שהאמירה תובן טוב יותר, נשתמש במילה הלועזית שבה אנו משתמשים על בסיס יומיומי: “ביבי, תן לנו קרדיט”.

מסתבר שקשה מאוד להיגמל מאחיזה במוסרות השלטון. אפילו בן־גוריון, גדול מנהיגי ישראל, התקשה בכך, קל וחומר נתניהו. ממשלה חדשה שזכתה לאמון הכנסת ראויה למעט ימי חסד גם מהאופוזיציה. ביקורת על פעולות הממשלה היא דבר חיוני והכרחי, רק שיש לתת לה לפעול ולקבל החלטות.

הממשלה הנוכחית מתפקדת בקושי ימים ספורים, וכבר נשמעת מהאופוזיציה ביקורת כאילו בנט סיים זה עתה 12 שנות כהונה ברציפות ולא בקושי 12 ימים. יצירת מתח מיותר ביחסי ישראל וארצות הברית - הידידה הגדולה והחשובה ביותר שלנו והבסיס להמשך קיומנו - אינה ביקורת בונה, אלא נראית יותר כמסע נקמה על לקיחת השלטון.

השליחות המדינית המוצלחת של שר הביטחון בני גנץ והרמטכ”ל אביב כוכבי לארצות הברית מעידה כי בתחום הביטחון יש לציבור הישראלי על מי לסמוך, ועל כן הביקורת של נתניהו נראית יותר כמו של ילד שנלקח ממנו הצעצוע שאותו הוא אוהב.

גם האשמת הממשלה החדשה בהתפרצות המחודשת של הקורונה יממה אחרי כניסתה לתפקידה מוגזמת ותיפול על אוזניים ערלות. מחדל נתב”ג התחיל בימי ממשלת נתניהו ונמשך גם בימים הראשונים לכהונת הממשלה החדשה. מן הראוי לתת לשר הבריאות החדש ולשרת התחבורה 100 שעות חסד (אם לא 100 ימי חסד) לטיפול במשבר.

יש לזכור כי השרים החדשים בקושי הספיקו לקיים חפיפה עם קודמיהם. אומנם הנורמה לחפיפה שקבע ראש הממשלה היא של כחצי שעה, אבל כנראה שהשרים הנכנסים והיוצאים קצת פחות מוכשרים ממנו וזקוקים ליותר זמן כדי ללמוד ולהיכנס לעניינים.

אופוזיציה נבחנת לא רק בזכות התנגדות קולנית וצעקנית לממשלה, אלא גם בפרגון ובהתייצבות לצד הממשלה בשעת הצורך. זאת ידע לעשות בעבר נתניהו כראש האופוזיציה. נראה כי דברים אלו נשתכחו ממנו, וחבל.

כמי שדברי אשכול התקבעו בזיכרונו, גם בגלל תוכנם וגם בשל היות אשכול ראש ממשלה מצוין שדאג לביטחון (מלחמת ששת הימים) ולאיחוי קרעים בעם (העלאת עצמות ז’בוטינסקי) - אשתמש בדבריו בשם כל אזרחי ישראל: מר נתניהו, תן לממשלה החדשה אשראי. יש מצב שזו תהיה ממשלה טובה גם אם אתה והליכוד לא עומדים בראשה. זו הממשלה של כולנו שרוצה לפעול למען כולנו.