החום הכבד שובר שיאים חדשים המזמנים למדינות העולם חשיבה מחודשת על התנהלותן בתחום משבר האקלים. אצלנו, בין יתר הנושאים המונחים לפתחה של הממשלה החדשה, סוגיית המים תופסת מקום רציני בתחום ניהול יחסי החוץ מול שכנתנו ירדן. ראש הממשלה נפתלי בנט אישר למכור לירדן 50 מיליון קוב מים מהכנרת בשנה, מעבר להסכם הקבוע, למשך חמש השנים הבאות, על רקע המחסור המשמעותי במים בירדן.

לאחרונה הודיעו הירדנים באופן רשמי על ביטול פרויקט "תעלת הימים" – חיבור בין ים סוף לים המלח והקמת מפעל משותף להתפלת מים לשימוש הירדנים ותושבי הנגב והערבה בישראל. ההסכם למימוש הפרויקט נחתם בשנת 2013, אושר בממשלת נתניהו בשנת 2019, ומאז דבר לא קרה. הירדנים החלו בתוכנית הקמת מפעל התפלת מים מקומי, אך רק בעוד כחמש שנים ייתכן שיתחיל המפעל להפיק מי שתייה לירדנים.

המצב בירדן כיום מורכב מאוד בשל המשבר הכלכלי במדינה, שנוצר בין היתר עקב הגעתם למדינה של למעלה ממיליון פליטים ממלחמת האזרחים בסוריה, אשר מהווים כיום כעשירית מאוכלוסיית המדינה. רבים מהפליטים אינם רשומים מחשש לרדיפה וגירוש. כמחצית מכלל הפליטים הם צעירים מתחת לגיל 15. נתון זה מצביע על כך שבעתיד הנוער הגדל בירדן ומתבסס בה, ישתלב באוכלוסיית המדינה ויהפוך לכוח עבודה פעיל. פניה הדמוגרפיות של ירדן עומדות בפני שינוי.

בתקופה הקצרה שבה הממשלה הנוכחית קיימת כבר נוצרו מגעים בין ישראל למדינות ערב השותפות בהסכמי שלום. ראש הממשלה בנט שוחח לאחרונה עם נשיא מצרים א־סיסי ושר החוץ לפיד חנך את השגרירות הישראלית החדשה באיחוד האמירויות. אלו צעדים מבטיחים וחיוניים, אך בצדם יש לשים דגש משמעותי על הידוק היחסים עם שכנתנו המזרחית, שעמה קו הגבול הוא הארוך ביותר.

לפני כשנתיים הושבו לירדן שטחי צופר ונהריים. שטחים אלו היו בשליטה ישראלית בתנאי חכירה של 25 שנה. בשל העובדה שהיחסים בין המדינות הצטננו, המלך עבדאללה ראה בהשבתם לירדן העברת מסר ברור, שלפיו אם שיתוף הפעולה אינו מתקיים, הדבר יוביל לצינון היחסים.

בנוסף, לאחרונה פורסמו ידיעות על כך שנשיא סוריה אסד מעביר מסרים לירושלים על כך שסוריה מעוניינת במגעים מדיניים. המזרח התיכון שינה את פניו עם חתימתם של הסכמי השלום החדשים. כל איתות ממדינה ערבית לכיוון של מגעים מבקש התייחסות. במקביל, מקבלי ההחלטות חייבים להבין שאת הקשרים הקיימים יש לחבק ולתחזק על בסיס הדדיות וכבוד. אחרי שנים של קיפאון ביחסים הגיע הזמן שגם המלך הירדני יזכה לביקור ישראלי רשמי בממלכתו.