בעקבות משבר הקורונה, קיים חשש גדול יותר שעובדים מבוגרים ייפלטו ממעגל העבודה, ולא יוכלו לחזור אליו. דוח של מכון ברוקדייל שפורסם במאי 2020 התריע על כך שעובדים מבוגרים שפוטרו בעת משבר הקורונה לא יצליחו לחזור לשוק העבודה. הנתונים מצביעים על כך שגם בעתות שגרה, הסיכוי של בני 65 ומעלה למצוא עבודה לאחר שהוצאו לחל"ת או פוטרו - נמוך פי שמונה משל עובדים צעירים.

נתונים מראים כי המשק הישראלי מפסיד כ־6.4 מיליארד שקלים בשנה כתוצאה מאי־שילובם של עובדים מבוגרים מעל גיל 55 בשוק העבודה. לכן ברור כי חייבים למצוא פתרונות יצירתיים לאתגר זה. אין ספק שגם המדינה תרוויח מכך, שכן האינטרסים הכלכלי והחברתי המובהקים הם שעובדים מבוגרים לא ייפלטו ממעגל העבודה. ללא אופק תעסוקתי, עובדים בגילים המבוגרים יותר חווים חשש עד כדי חרדה. הם מאבדים את תחושת השייכות והמשמעות, חווים בדידות ונמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות רפואיות ונפשיות. זו סיטואציה שמאלצת אותם להסתמך על שירותי בריאות ורווחה, ובכך הם מגדילים את ההוצאות הציבוריות והנטל על קופת המדינה.

אני פונה לממשלה החדשה. אנחנו במשבר חמור בנושא תעסוקת המבוגרים. ובמשבר, כמו במשבר, יש למצוא פתרונות יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסה ובעיקר להראות גמישות. המדינה חייבת לתת לאוכלוסיית המבוגרים את האפשרות לרכוש כלים שיעניקו להם תעסוקה מאתגרת והכנסה נוספת להווה, ולתקופה שאחרי יציאתם לפנסיה. זאת כדי להזדקן בכבוד במקום להיות לנטל על המשפחה, החברה והמשק הישראלי.

הפתרון נמצא כבר מתחת לפנס. הממשלה מקצה מאות מיליוני שקלים בשנה להכשרת עובדים מבוגרים שחוקים. אלה זכאים לקורסי הכשרה ללא עלות. ההכשרות מתבצעות בשני אופנים: הכשרה לתפקיד משודרג באותו ארגון/תחום עיסוק או הכשרה לתפקיד המהווה הסבה מקצועית.

אין ספק שעובד שעובר הכשרה הוא עובד טוב יותר, בעל מוטיבציה ובהכרח תורם יותר לארגון ולמשק. לכן השקעה בהכשרה מקצועית היא חשובה כל כך, וההוצאה מחזירה את עצמה. הכשרות לשדרוג או להסבה מאפשרות לעובדים לשמור על רצף תעסוקתי, להמשיך בצבירת זכויות פנסיוניות ובעיקר לרכוש מקצוע חדש או מקור הכנסה נוסף, שיאפשרו להם להישאר במעגל העבודה גם לאחר פרישתם לפנסיה. הגמישו את הקריטריונים כדי שעובדים רבים יותר יוכלו להשתלב בהכשרות אלה, להישאר במעגל העבודה ולתרום לביתם ולכלכלת המדינה.

אוכלוסיות המבוגרים שפוטרו כתוצאה ממגיפת הקורונה הן בעדיפות עליונה. דרכי המשק השתנו לבלי הכר, וללא הכשרה מקצועית על בסיס צורכי המעסיקים, עובדים אלה לא יצליחו להשתלב במעגל העבודה, ועלותם למדינה תהיה גבוהה יותר מהכשרה מקצועית.

הכותבת היא יו"ר קרן מעגלים