במהלך העשורים האחרונים מערכות ההשכלה הגבוהה בעולם חוו שינויים דרמטיים, ובמדינות מתפתחות רבות ברחבי העולם גדל באופן ניכר מספרן של האוניברסיטאות החדשות, שסיפקו מענה לצמיחה דמוגרפית,  סייעו בטיפוח היכולות האינטלקטואליות המקומיות ותרמו לשיפור הקשרים בין המרכז לפריפריה.

בישראל, למרות נתוני הצמיחה המחמיאים במספר הלומדים לתואר אקדמי, המקבילים לצמיחה הדמוגרפית, לא הוקמה בחמשת העשורים האחרונים אוניברסיטה בברכת המועצה להשכלה גבוהה (הקמת אוניברסיטת אריאל בוצעה בתהליך שונה מהמקובל), זאת למרות העובדה שמספר האוניברסיטאות לנפש בישראל נופל משמעותית ממספרן בארצות אחרות. 

מדינת ישראל מתגאה בשיעורי השכלה אקדמית מהגבוהים בעולם, ובעשור האחרון מעל 45% מילידי ישראל בגילאים 25־־34 למדו בשלב כלשהו במוסד אקדמי. עיקר הגידול מוסבר בהרחבת היצע המוסדות האקדמיים באמצעות המכללות האקדמיות הפועלות בעיקר בפריפריה.

עם זאת, על פי מחקרים שנערכו לאורך השנים ובחנו את הרכב האוכלוסייה של המהגרים מהגליל, נמצא כי משנת 2000 נטשו את האזור כ־30% מהצעירים עד גיל 25 (מכל המגזרים). נטישת האזור התרחשה בעיקר בגלל מצוקת תעסוקה, שכר נמוך ובשל תשתיות לקויות בתחום החינוך, הבריאות והתרבות.

קיומן של מכללות אקדמיות תורם לעליית כושר ההשתכרות של בעלי תארים וכן תורם לפיתוח האזור שבו הן ממוקמות. עם זאת, אוניברסיטה בשונה ממכללה אקדמית יכולה לפתח במהירות יחסית חוגי לימודים חדשים לתארים מתקדמים במגוון דיסציפלינות שיענו על צורכי האזור, בעוד שמכללות מוגבלות הרבה יותר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בקצב הפיתוח שלהן. 

בצפון מדינת ישראל פועלות שש מכללות אקדמיות, ובהן עשרות אלפי סטודנטים, מאות פרופסורים וחברי סגל אקדמי בכיר. הצורך בהקמת אוניברסיטאות במחוז הצפון נגזר הן משטחו הגדול של המחוז (4,374 קמ"ר, כ 20% משטחה של מדינת ישראל) והן מגודל האוכלוסייה (במחוז מתגוררים כ־1.4 מיליון איש).

אנו סבורים שיש לשקול הקמתן של שלוש אוניברסיטאות בינוניות ברחבי הגליל בשלושה מרכזי האוכלוסייה הגדולים ביותר, להקצות עבורן את המשאבים ולהגדיר תוכנית התפתחות שלפיה יהפכו בתוך עשור עד שניים לאוניברסיטאות באיכות הדומה לזו של יתר האוניברסיטאות בישראל. העלות התקציבית הנדרשת לשם מהלך כזה קטנה יחסית לתמורה המהותית שתתקבל בהתפתחות ההשכלה האקדמית ובפיתוח הכלכלי בצפון, שינוי שיתרום גם לצמיחתה הכלכלית של מדינת ישראל. 

פרופ' בן דוד הוא נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי, יגר הוא מנכ"ל המכללה.