הידיעה על הגדלת תקציב משרד הרווחה והוספת 105 מיליון שקלים לתוכנית הבין-משרדית למאבק באלימות במשפחה היא מבורכת ומעידה על שינוי בתפיסה. החלטה זו משקפת את ההבנה כי יש לתת מענה ולנקוט פעולות ממשיות על מנת להפחית ולמגר את תופעת האלימות במשפחה. יש כאן אמירה משמעותית שהריבון במדינת ישראל לוקח אחריות על שלום האזרחים וביטחונם גם בתוך הבית פנימה.

הבית, הסביבה הראשונה לתוכה מגיע התינוק שזה אך הגיח לאוויר העולם. הבית, הסביבה החברתית הראשונה אליה משתייך הילד ובו לומד על העולם ושם מבטחו כי יקבל מענה על צרכיו. הבית, המקום אותו בני זוג הקימו לאחר שבחרו לקשור את גורלם במשותף, הוא מקום פרטי, סגור ומרוחק מעיני כל. באותו בית, אין רואה ואין שומע ובו מתרחשת הפגיעה בתוך המשפחה, בזמינות ובהסתרה.

ההבנה כי המדינה יכולה להשפיע על הפחתת האלימות בתוך הבית היא דרמטית ועשויה להציל נפשות רבות. התרחבות התופעה וריבוי הידיעות על פגיעה אלימה בתוך המשפחה ועל השלכותיה מצריכה התייחסות ייחודית, הן על ידי חיזוק המענים הקיימים והן על ידי תוכניות מניעה.

בצד הגברת היכולת לטפל ולהגן על נפגעי אלימות במשפחה, יש לבנות תוכנית אשר עשויה להפחית את אותם גילויי אלימות. תוכנית אשר תועבר בכל המסגרות החינוכיות – בתי ספר וגני ילדים, דיור מוגן, במתנ"סים, במרכזי הורות, בצבא ובכל מקום בו יש ריכוזי אוכלוסייה וניתן דרכם להשפיע.

תוכנית אשר תינתן לאזרחים ללא עלות ואשר בה תלמדנה דרכים לתקשורת יעילה, תקשורת מקדמת בין בני אדם. תקשורת בה אלימות היא כלל לא אפשרות להביע רגשות או צרכים של אדם. תוכנית בה יעסקו בלמידה אישית:

1. איך אני יכול להסביר את עצמי בדרך בה תהיה מובנת לאחר?

2. איך להתייחס באופן שמכבד את עצמי ומכבד את האחר?

3. הבנת נקודות המבט של הזולת – לכל אדם הבנה אחרת של המציאות.

4. לרגשות יש שם - פיתוח שפה רגשית – תרגום התחושות שלי למילים.

5. זיהוי הגבולות שלי, איך אני מגדיר את הגבולות שלי ואיך אני שומר עליהם.

6. הבנת השוויון בצרכים הפיזיים והנפשיים של כל בני האדם באשר הם, אין נכון ולא נכון ואין צודק ולא צודק.

7. מה צריך להיות בזוגיות בריאה, שוויונית, מכבדת, מהי קנאה בזוגיות?

המדינה יכולה להוביל מסעות פרסום ושיווק של תכנים אלו ולהשפיע בכל בית ועל כל אזרח. שלטי חוצות וסרטונים המדברים על שפה, על תקשורת בין בני אדם בכל מקום – בכביש, בבתי המלון, בסופרמרקט, בשכונות והמדגישים ש"הפעלת כוח" היא לא אפשרות. מכון אדלר מאמין שכן, זה אפשרי, שזוהי הזדמנות אמיתית לשינוי חברתי, לשינוי גורלם של דורות רבים במדינה. הכל מתחיל מהבית ולפי מה שקורה בבית כך ימשיך הדור הבא - הבית הוא שלך אבל הקהילה היא של כולנו.

 אתי פז היא מטפלת משפחתית וזוגית במכון אדלר, יהודית אוליבר היא מדריכת הורים במכון אדלר